Kimolan kanavalla liikkujat tyytyväisiä reittiin – suositteluhalukkuus erittäin korkealla tasolla

Reitin ainutlaatuisuus, Kimolan kanavan kanavaohjeistus, turvallisuus kanava-alueella ja viestintä Kimolan kanavasta saivat käyttäjiltä erinomaiset arviot. Kanava-alueen palveluissa sen sijaan oli toivomisen varaa. Kimolan kanavan suositteluhalukkuus oli erittäin korkealla tasolla sekä veneilijöiden että tietä pitkin tulleiden arvioimana.

Suomen Suvi -niminen laiva Kimolan kanavan sululla. Laivan kannella ja rannalla ihmisiä.

Kimolan kanavalla liikkujille tehtiin kesän aikana kävijätutkimus, jossa kysyttiin mm. tyytyväisyyttä reittiin ja kanavan palveluihin. Haastattelut tehtiin sekä veneilijöille että tietä pitkin saapuneille vierailijoille. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy Kouvolan kaupungin Lähilomien väylä -hankkeen toimeksiannosta. Vastauksia saatiin kaikkiaan 336 kpl. Haastattelututkimuksen tulokset huomioidaan tulevissa kehittämistoimenpiteissä mahdollisuuksien mukaan.

Vastaajista suurin osa lähialueilta

Yhdeksän kymmenestä veneilijästä ja seitsemän kymmenestä tietä pitkin tulleesta asuu alle 50 kilometrin päässä Kimolasta. Pääasiallisin syy tulla kanavalle oli yksinkertaisesti halu tutustua uuteen kanavaan. Myös päiväajelut ja -veneilyt sekä kanavan sattuminen mukavana pysähtymispaikkana matkan varrelle mainittiin melko usein.

Tietoa kanavasta oli saatu etupäässä lehdistä, mutta veneilijät olivat kuulleet kanavasta myös ystäviltä. Veneilyjärjestöt ja -kerhot ovat myös melko merkittävä kanava jakaa tietoa Kimolasta.

Palveluja toivottiin lisää

Tärkeimmät toivottavat palvelut kanava-alueelle olivat lisäodotuslaituri veneilijöille ja pysyvä ravintola tai kahvila sekä WC. Veneilijät toivoivat myös melko usein odotusajan näyttöä ja vesipistettä sulun alueelle.  Valtaosa tietä pitkin tulleista ei osannut toivoa palveluja, johtuen varmaan siitä, että kanavalle oli melko usein tultu vain pysähtymään lyhyeksi aikaa. Virtakiven vierasvenesatamaan vastauksissa toivottiin polttoainemyyntiä ja WC:tä sekä ravintolaa tai kahvilaa. Polttoainemyynti satamassa käynnistyy ensi kesänä. Alueelta löytyvät nyt jo wc-tilat ja Virtakiven Saunan palvelut.

Vierailut lähialueen kohteisiin

Veneellä liikkuneet ja Virtakiven vierasvenesatamassa käyneet eivät kovinkaan usein olleet pysähtyneet matkalla kanava-alueelta vierasvenesatamaan. Yleisesti ottaen vierasvenesatamassa käyneet aika harvoin aikoivat käydä muualla, sataman ulkopuolella. Useimmin kiinnostusta oli Verlan tehdasmuseota kohtaan, erityisesti tietä pitkin tulleilla. Syynä kiinnostuksen puutteelle oli useimmin se, ettei ole aikaa ja toisaalta se, että paikat ovat jo tuttuja. Jos haluaisi tutustua lähialueen muihin kohteisiin, vierasvenesataman kävijät olisivat useimmin kiinnostuneita käyttämään kulkemisessa sähköavusteisia polkupyöriä.

Matkansa tällä osuudella (kanava, vierailu vierasvenesatamaan ja mahdolliset vierailut lähialueen kohteisiin) vastaajat arvioivat käyttävänsä mediaaniluvun perusteella keskimäärin 15 € per seurue. Veneilijöillä luku on 20 €, muilla 15 €. Keskiarvoluku on molemmissa ryhmissä suurempi, mutta parin erittäin suuren, keskiarvoa voimakkaasti nostavan arvion vuoksi mediaaniluvun käyttö antaa realistisemman käsityksen vierailuseurueen rahan käytöstä alueella.

Suositteluhalukkuus erittäin korkealla tasolla

Kimolan suositteluhalukkuus tutustumiskohteeksi oli erittäin korkeaa tasoa sekä veneilijöiden että tietä pitkin saapuneiden keskuudessa, sekä itse kanavan että Virtakiven vierasvenesatama-alueen osalta. Kun NPS-tutkimuskonseptin erinomaisen tuloksen alarajana pidetään +40-tason arvioita, saa Kimolan kanava tätä selvästi paremman tuloksen (kanava veneilijöiltä +74, kanava tietä pitkin tulleilta +68, vierasvenesatama veneilijöiltä +70 ja tietä pitkin tulleilta +61).

Vahvuudet ja kehittämiskohteet

Kävijäryhmäkohtaisen vahvuus-kehittämisanalyysin pohjalta nähdään, että veneilijöiden suositteluhalukkuuteen vaikuttaa voimakkaimmin reitin ainutlaatuisuus ja tätä voidaan pitää myös Kimolan kanavan vahvuustekijänä. Selkein kehittämisen paikka tämän analyysin pohjalta on kanava-alueen palvelutaso.

Virtakiven vierasvenesatama-alueella käyneiden arvioiden analyysi osoittaa, että kaksi selvimmin suositteluhalukkuuteen vaikuttavaa asiaa ovat satama-alueen palvelut ja viestintä. Näistä palvelut nähdään kehittämiskohteena ja viestintä vahvuutena. Reitin ainutlaatuisuus nousee lievänä vahvuutena myös esiin, satama-alueen suositteluhalukkuuteen vaikuttavana asiana.

Tutkimuksen toteutus

  • Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy, Kouvolan kaupungin, Lähilomien väylä -hankkeen toimeksiannosta. Tutkimus tehtiin nyt ensimmäisen kerran.
  • Tutkimus tehtiin pääsääntöisesti henkilökohtaisina haastatteluina neljässä eri haastattelupisteessä (kanavan P-alueella, Pohjoisen odotuslaiturissa, Etelän odotuslaiturissa sekä Virtakiven vierasvenesatamassa).
  • Haastatteluja teki Taloustutkimuksen tutkimushaastattelija vuoden 2021 juhannuksen jälkeen neljän viikon aikana
  • Haastatteluja tehtiin sekä veneilijöille että tietä pitkin saapuneille vierailijoille.
  • Vastauksia saatiin kaikkiaan 336 kpl

Lisätietoja

Kouvolan kaupunki, matkailupäällikkö Raija Sierman, raija.sierman@kouvola.fi, p. 020 615 8254

Sivun alkuun