Tänään meillä oli lähes koko päivän pituinen valtuustoseminaari. Paikalla oli ilahduttavan paljon valtuutettuja. Seminaarin alussa asiantuntijakonsulttimme, HTT Eero Laesterä kävi läpi Kouvolan talouden tunnuslukuja ja niiden ennusteita sekä palveluverkkoamme, lähinnä sen hinnoittelun näkökulmasta. Seminaari oli tärkeä sekä päättäjille että meille virkamiehille. Olemme taas askeleen lähempänä yhteistä ymmärrystä muutoksen tarpeesta.
Lautakuntien valmistelemien palveluverkkojen pohjalta joudumme vielä hakemaan lisää rakenteellisia säästöjä palveluverkkoa karsimalla. Esitysten pohjalta emme tule vielä saamaan riittäviä, pysyviä säästöjä. Sopeuttamistarve on vähintään 15 miljoonaa, mikä pitää toteuttaa vielä etupainotteisesti. Tästä uskon meidän olevan varsin saman mielisiä.
Laesterä toi hyvin selkeästi esille sen, että marssijärjestys pysyviin käyttötalouden säästöihin edellyttää ensin palveluverkon päivittämistä ja tämän jälkeen optimaalista henkilöstömitoituksen hakemista. Saan usein itse kuulla heittoja viiden sadan ihmisen irtisanomisesta ja talous on sillä saatettu kuntoon. Laesterä kertoi, että tämä johtaa ulkopuolisten palveluiden ostoon tai henkilöstön määrän vähittäiseen kasvattamiseen entisiin mittoihin. Esimerkkinä saimme kuulla Kouvolan aiemmista toimenpiteistä. Omat käsitykseni ja ulostuloni asiassa saivat nyt vahvistusta yhdeltä kuntatalouden arvostetulta asiantuntijalta. Toivottavasti ei enää niin usein tarvitse perustella, miksei se kuntapuolella vain suju niin, että irtisanotaan ”vain” henkilöstöä. Nuo kevyet heitot harmittavat myös oman henkilökunnan puolesta. Kukaan heistä ei ole ansainnut sitä. Jos meillä on viisi uimahallia käytössä, niihin jokaiseen tarvitaan se lakisääteinen henkilöstö, mitä uimahallissa pitää sitten ollakaan. Jos uimahalleja on se yksi, tarvitaan henkilöstöä vähemmän. Tämä ei ole tämän vaikeampaa matematiikkaa.
Valtuustoseminaarin jälkeen pidimme tämän valtuustokauden ensimmäisen valtuustoseminaaria koskevan lehtistötilaisuuden. Yksi toimittaja kysyi siellä, onko tämä nyt pelkkää saneerausta. Sanamuoto oli toinen, mutta en enää sitä tarkkaan muista. Kyllä meillä on tarkoitus jokaisen palvelukokonaisuuden osalta pystyä parantamaan palvelujemme laatua tällä niin sanotulla saneerauksella. Panostetaan enemmän siihen liikuntaverkkoon, mikä meillä on. Haetaan perusopetukseen kilpailukykyistä lisäsisältöä kaupungin strategisista linjauksista, kuten yrittäjyydestä ja liikunnasta. Laatua tulee saada enemmän määrän sijaan.
Kävimme myös keskusteluja ensi vuoden veroprosentista. Tämä on minulle henkilökohtaisesti vaikea asia, koska vastustan itse viimeiseen asti veronkorotuksia, kuten kaupunginvaltuuston puheenjohtajakin asian usein hyvin asiallisesti ilmaisee. Nyt oli vain se viimeinen hetki. Jos palveluverkkojen päivitys olisi tosiasiallisesti aloitettu viimeistään edellisellä valtuustokaudella, kuten sitä osittain silloin esitettiinkin, olisi tilanne nyt ollut toinen. Palveluverkkojen karsinnasta syntyvä säästö ei synny hetkessä. En halua edellisellä syyllistää ketään, mutta haluan, että tiedostamme päätöksenteossa, millainen vastuu meillä on ihmisten hyvinvoinnista, myös talouden näkökulmasta. Esitykseni tulee olemaan 0,5 %:n korotus kunnallisveroon. Sen verran olen jo kymeenmaalaistunut, että totean tämän osalta, että se on edelleen vähemmän kuin Kotkan kunnallisveroprosentti.
Itäradan edunvalvonnan osalta sovimme tänään, että 25.9. pidämme Helsingissä Itäradan alueen 33 kansanedustajalle yhteisen edunvalvonta- ja tiedotustilaisuuden. Itäradan edunvalvonta on tuonut Kaakkois- ja Itä-Suomea lähemmäksi toisiaan, ainakin virkamiestasolla merkittävästi.
Marita Toikka
Kaupunginjohtaja
Kouvolan kaupunki