”Etenkin pienessä paikassa sallivan ilmapiirin tärkeys korostuu ja sitä meillä täällä Nuolniemellä on”

”Nuolniemi on yhtä saavutettavissa kuin muutkin Suomen pitäjät. 14 kilometrin päässä ovat lähimmät palvelut eli katuvalot. Mäntyharjulle on noin 20 kilometriä.”, Nuolniemellä asuva Jaana Utti, naurahtaa.

”Nuolniemi on Kouvolan pohjoisin kolkka. Sanomme tätä 12 hengen kyläksi, joka kyllä kesäisin monikertaistuu. Kylään on isoisäni ja kaksi muuta perhettä muuttanut aikanaan Kinansaaresta, ja heidän perhettään meistä kaikki ovat. Olen itse kylältä kotoisin, mutta olen asunut monipaikkaisesti vuosikymmeniä.”, Jaana Utti, 66, kertoo.

”Meillä oli ensin kesämökki Nuolniemellä, mutta vuonna 2020 aloitimme puolisoni kanssa 700 päivän ihmiskokeen, jossa päätimme asettua tänne. Emme käyneet 700 päivään missään – edes kaupassa. Rakensimme tiluksille toimiston ja valokuidun, joten työnteko onnistui hyvin kotoa käsin. Halusimme testata, miltä tuntuu olla poistumatta kotoa. Kokeilu meni hyvin. Asettuminen Nuolniemeen on tuntunut mukavalta vaihtelulta liikkuvan työn jälkeen. Aiemmin matkustin noin 180 päivää vuodessa. Nykyään noin 30 päivää. Täällä saa herätä kuikkien huutoon, on aikaa kasvimaalle ja kanojen pidolle.

Asuimme aiemmin pääosin Helsingissä, mutta nykyään käyn siellä enää vain noin kerran kuukaudessa. Tykkään tehdä töitä paikkariippumattomasti. Työskentelen nykyisin luovana johtajana, joten on helpompi pysyä aloillaan kuin aiemmin.

Moni suomalainen on tottunut asumaan niin, että on kaupunkiasunto ja kesämökki, mutta ehkä joillekin sopisi kuitenkin paremmin, että kesämökistä tulisi vakituinen asunto ja kaupunkiasunnosta vapaa-ajan asunto. Etenkin isoissa kaupungeissa niitä voi pitää esimerkiksi Airbnb:nä, jolloin kulutkaan eivät kasva liian suuriksi.

Nuolniemi on ihan yhtä saavutettavissa kuin muutkin Suomen pitäjät. 14 kilometrin päässä ovat lähimmät palvelut eli katuvalot. Mäntyharjulle on noin 20 kilometriä. Kylän yhteisöllisyyttä olemme lisänneet kyläkauppakeskuksen avulla. Kylällä ei ole ollut kauppaa ainakaan minun aikana. Ajattelimme, että olisi mielenkiintoista nähdä, miten ihmiset suhtautuisivat, jos tavaroista ei olisi pakko maksaa mitään. Kyläkaupan tuotteet eivät ole kaikista käytännöllisimpiä, vaan sieltä saa muun muassa jäätelöä, karkkia ja virvokkeita, mutta kauppa on käynyt silti. Niin kauan kuin sinne jätetään rahaa, ostamme niillä lisää tuotteita.

Ihmiset ovat uskomattoman hyviä. On hämmästyttävää, miten paljon eri kansallisuuksia on kyläkaupassa käynyt. He ovat jättäneet viestejä vieraskirjaan. Aiemmin tänä vuonna pidimme kyläkaupalla koirakahvilaa eli siellä oli koiranpentuja rapsuteltavina. 800 ihmistä löysi tiensä tänne meidän kylälle. Hämmästyin ihmispaljoudesta.

Meidän kylä on aina tykännyt järjestää juhlia, joihin kaikki ovat tervetulleita. Olemme kutsuneet Nuolniemeen esiintymään muun muassa Eino Grönin, Pete Parkkosen, Spektin ja Emma Salokosken. Olemme järjestäneet yhteisiä kekri- ja sadonkorjuujuhlia. Etenkin pienessä paikassa sallivan ilmapiirin tärkeys korostuu ja sitä meillä täällä Nuolniemellä on. Jokainen saa olla juuri sellainen kuin on.”