Ilmatar hakee suunnittelutarveratkaisua aurinkovoimalalle

Aurinkovoimala ja paneelirivistö vihreällä pellolla.

Ilmatar Solar Development Oy hakee Kouvolan kaupungilta suunnittelutarveratkaisua ja rakennuslupaa aurinkosähkön tuotantoalueen rakentamiseksi. Aurinkovoimala sijaitsee Korian taajaman eteläpuolella Takamaan kylässä.

Yhteensä n. 158 ha voimalakokonaisuus käsittää kaikkiaan viisi toisistaan erillistä osa-aluetta, joista jokaiselle haetaan omaa suunnittelutarveratkaisua ja rakennuslupaa.

Hanketta ja lupahakemuksia esitellään asukastilaisuudessa torstaina 3.10.2024 klo 17.00 alkaen Takamaan seurantalolla (osoite: Takamaantie 359, 45610 Koria). Tilaisuus on tarkoitettu rakennushankkeen osallisille, eli mm. hankkeen lähialueen asukkaille ja maanomistajille.

Hakemusasiakirjat ovat kokonaisuudessaan nähtävillä 23.9.-22.10.2024 välisenä aikana Kouvolan kaupungintalon infopisteessä (pohjakerros, G-ovi) osoitteessa Torikatu 10, 45100 Kouvola sekä Kouvolan kaupungin verkkosivuilla.

Kouvolan kaupunki on tehnyt ohjeistuksen suuren mittakaavan aurinkovoiman suunnittelun tueksi hanketoimijoille. Ohjeistus on annettu Ilmattarelle ohjaamaan hankkeiden jatkosuunnittelua.

Lisätietoja rakennushankkeesta: Ilmatar Solar Development Oy, hankekehityspäällikkö Sanni Kontinen, sanni.kontinen@ilmatar.fi, puh. +358 40 675 6088

Lisätietoja suunnittelutarvemenettelystä: Kouvolan kaupunki, kaavoitusinsinööri Olli Ruokonen, olli.ruokonen@kouvola.fi, puh. 020 615 9235 (tavoitettavissa 30.9.2024 lähtien)

Kouvolan kaupunki on laatinut aurinkovoimaohjeistuksen, jossa käsitellään voimaloiden sijoittumiskysymyksiä suhteessa asumiseen. Ohjeistuksella pyritään edistämään hyviä suunnittelukäytänteitä ja vastaamaan etupainotteisesti maankäyttö- ja rakennuslain mukaisiin edellytyksiin hyvästä elinympäristöstä ja suunnittelusta. Ohjeistuksessa annetaan suosituksia asukasosallistamisesta ja päätöksentekoa varten tarvittavista suunnitelma-asiakirjoista.