Koulukuljetusten turvallisuus joukkoliikenteessä

Kouvolan kaupungin esi- ja perusopetuksen oppilaista moni on kuljetusedun piirissä. Kaupunki haluaa vastata huoltajien esittämiin kysymyksiin ja huoliin liittyen koulukuljetuksiin, erityisesti joukkoliikenteen käyttöön ja turvallisuuteen.

Kouvolan kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnan hyväksymien koulukuljetusperiaatteiden mukaisesti joukkoliikenne on ensisijainen kuljetusmuoto. Mikäli joukkoliikenteen reitit ja koulujen lukujärjestykset eivät ole yhteensopivia, käytetään kuljetuksissa takseja.

Huoltajat ovat esittäneet kysymyksiä koskien erityisesti linja-autojen turvallisuutta ja matkustajamääriä. Joukkoliikenteessä on linja-autoja, joissa ei ole turvavöitä. Paikallisliikenneliiton mukaan kyseinen ratkaisu on yleisesti käytössä muualla Suomessa. Jos linja-autossa kuitenkin on turvavyöt, matkustajien on lain mukaan käytettävä niitä. Turvavyöttömillä matalalattiaisilla linja-autoilla on sallittua ajaa enintään 80 km/h.

Matkustajamääristä on myös tullut kyselyitä. Kouvolan kaupungin joukkoliikenteen linja-autoissa matkustajamäärät ovat pysyneet sallituissa rajoissa. On kuitenkin mahdollista, että matkustajia on tilapäisesti enintään 30 % yli sallitun kokonaispaikkamäärän. Matkustajamäärää laskettaessa yhtä enintään 12-vuotiasta matkustajaa ei lasketa, mutta kahden enintään 12-vuotiaan lapsen katsotaan vastaavan yhtä matkustajaa.

Kouluista annetaan oppilaille suosituksia käyttää linja-autoja, joissa on enemmän tilaa, ja joukkoliikenteen matkustajamääriä seurataan jatkuvasti. Tarvittaessa autojen määrää tarkastellaan ja sopeutetaan tilanteen mukaan.

Kouvolan kaupunki jatkaa aktiivista seurantaa ja on sitoutunut turvaamaan oppilaiden koulumatkat parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisätietoja: https://www.kouvola.fi/asuminen-ja-ymparisto/kadut-ja-liikenne/joukkoliikenne/asiakaspalvelu-ja-yhteystiedot/