Valtatie 15:n rahoitus varmistui, rahoitusta myös Lahti-Kouvola-välille

Kuvassa paketti- ja henkilöautoja ajamassa Kouvolasta Kotkaan valtatietä 15.

Hallitus käynnistää useita merkittäviä liikenneinfrainvestointeja vuonna 2025. Uusista investoinneista sovittiin hallituksen budjettiriihessä 3.9.2024. Mukana on Valtatie 15 välillä Rantahaka Kouvola. Myös valtatie 12 sai rahoitusta Lahti-Kouvola yhteysvälille. Kouvolan kaupunki on erittäin tyytyväinen hankkeiden etenemiseen: niiden myötä Kouvolan saavutettavuus paranee merkittävästi ja vahvistaa kaupungin asemaa logistiikkakaupunkina.

Ministeriön tiedotteen mukaan VT 15:n toteuttamiselle ehdotetaan 122 miljoonan rahoitusta ja vuodelle 2025 1,0 miljoonan euron määrärahaa. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä kuljetusten ja henkilö- ja työmatkaliikenteen sujuvuutta. Tie hyödyttää erityisesti elinkeinoelämää. Sen vaikutusalueella on mm. Suomen suurin satama HaminaKotka. Kyseessä on myös huoltovarmuuden kannalta keskeinen yhteysväli.

Elintärkeä tieyhteys

Kouvolan näkökulmasta Valtatie 15 on Kymenlaakson tärkein päätieyhteys Kotkan ja Kouvolan välillä: se on elintärkeä Kymenlaakson suurteollisuudelle, elinkeinoelämälle, työmatkaliikenteelle sekä hälytysajoneuvoliikenteelle ja sotekuljetuksille. Kymenlaakson keskussairaalan sijainti ja etäisyys lähes 80 000 asukaan kaupungista on ainutlaatuinen Suomessa.

Valtatie 15 on linkki EU:n TEN-T-ydinverkkoon kuuluvien HaminaKotka-sataman, Kouvolan maantie- ja rautatieterminaalin (RRT) ja E18-tien välillä. Tiellä on suuri merkitys koko Suomen huoltovarmuuden, kokonaisturvallisuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmista.

─Tämä on pitkään odotettu uutinen, ja helpottava tieto. Nyt vihdoin Kouvola-Kotka väli saadaan liikennemäärien edellyttämälle tasolle ja turvalliseksi väyläksi, kaupunginjohtaja Marita Toikka iloitsee. ─Tärkeää on myös, että tien kunnostus saatetaan loppuun suunnitelmien mukaisesti koko laajuudessaan ja myös toisen vaiheen kunnostuksen saadaan 46 miljoonan määrärahat, hän korostaa.

Parantamisen edistämiseksi tehty työtä ja edunvalvontaa jo vuosia

Kymenlaaksossa tehty jo vuosia edunvalvontatyötä VT 15 saattamiseksi kuntoon. Nyt pitkäjänteinen työ on tuottanut tulosta.
─ Yhteiseen edunvalvontaponnistukseen ovat osallistuneet suuressa määrin sekä poliittiset päättäjät että kuntien ja kaupunkien sekä maakuntaliittojen väki, alueen kansanedustajat ja myös monet muut alueen toimijat kuten kauppakamari ja yrittäjät toteaa kaupunginjohtaja Marita Toikka.

Myös Lahti-Kouvola-välille rahoitus

Kouvolan ja Lahden välinen VT12 sai hallituksen budjettiriihessä valtuuden 92 miljoonan euron rahoitukseen sekä miljoonan euron määrärahaan vuodelle 2025. Rahalla korjataan Mankalan ja Tillolan välistä tieosuutta.

Valtatien 12 yhteysväli Lahti–Kouvola on tärkeä osa itä-länsi-suuntaista valtatieverkkoa ja merkittävä yhteys elinkeinoelämän kuljetuksille. ”Nyt saadaan tämäkin tieväli vastaamaan teollisuuden ja työmatkaliikenteen tarpeita ja laatutaso liikennemäärien edellyttämälle tasolle. Näiden parannusten myötä Kouvolan saavutettavuus paranee merkittävästi ja vahvistaa kaupungin asemaa logistiikkakaupunkina, korostaa tekninen johtaja Hannu Tylli.

Molemmat kunnostushankkeet tukevat E16-tien jatkamista Suomeen ja vahvistavat siten Suomen liikenneverkon yhdistämistä osaksi länsimaista liikennejärjestelmää.

Lisätietoja:
Kaupunginjohtaja Marita Toikka puh. 020 615 3100, marita.toikka(a)kouvola.fi