Kaupunginhallitus kokoontuu 28.8. – tutustu esityslistaan

Kouvolan kaupunginhallitus kokoontuu seuraavan kerran maanantaina 28. elokuuta.

Kokouksen esityslistalla ovat muun muassa:

  • kiinteistöjen myynti
  • henkilöstön ja talouden kuukausikatsaus 1–6/2023.

Esityslista on liitteineen kokonaisuudessaan luettavissa Kouvolan kaupungin verkkosivujen päätöksenteko-osiossa (Dynasty)

Kiinteistöjen myynti

Kaupunginhallitus käsitteli huhtikuussa 2023 osana kaupungin kehitys- ja sopeuttamistyötä kiinteistöpakettia, jota esitettiin myytäväksi. Asia päätettiin palauttaa uudelleen valmisteluun ja perustaa jatkovalmistelua varten työryhmä.

Työryhmä on perustettu ja kokoontunut huhtikuun jälkeen kaksi kertaa. Työryhmä on käsitellyt sekä kiinteistöjen myyntiä että toimitilaohjelman laatimista. Kiinteistöjen myynti on jaettu osiin, ja ensimmäiseksi päätöksentekoon tuodaan työryhmän käsittelemät asunnot ja sote-kiiinteistöt.

Tarkoitus on syksyn 2023 aikana jatkaa sekä myyntilistojen käsittelyä että toimitilaohjelman laadintaa. Tavoiteaikataulu on, että seuraava myyntilista tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi syys-lokakuun 23 aikana (toimitilat, omalta toiminnalta tyhjäksi jäävät).

Asunnot

Kouvolan kaupunki tilapalvelut omistaa edelleen 107 asuntoa (8048 m2), vaikka konsernissa on erillinen yhtiö asuntojen omistamiseen, Kouvolan Asunnot Oy. Suurin osa asunnoista on osakehuoneistoja. Asunnot ovat jääneet tilapalveluiden hallintaan muun muassa siksi, että niissä on ollut ARA:n rajoitteita tai ne ovat olleet haasteellisia sijainniltaan tai kunnoltaan. Asunnot on nyt ryhmitelty niin, että osaa myydään ensisijaisesti Kouvolan Asunnoille (16 asuntoa), osa jätetään edelleen kaupungille, osa myytäisiin suoraan avoimella kilpailulla (69 asuntoa). Kouvolan Asunnoille esitetään vain kohteita, joissa selkeä etu sillä, että kohteet olisivat Asuntojen omistuksessa (esimerkiksi lähellä muita Kouvolan Asuntojen omistuksia). Vuokralaisen kannalta selkeä etu toimia Kouvolan Asuntojen kanssa, saa palvelun yhden luukun kautta. Asuntojen vuokraus ja -asiakaspalvelu ei ole kaupungin tilapalveluiden ydintoimintaa.

Mikäli ko. asunnot eivät siirry Asunnoille, myydään ne avoimella kilpailulla. Kaupungille jäisi myyntikelvottomat asunnot, kuten painumisvaurioiden tai kaavoituksellisista syistä kaupungin lunastamat erittäin heikkokuntoiset asunnot, joita esitetään purettavaksi.

Keväällä myyntilistalla oli vielä 25 ARA-rajoitteista asuntoosaketta. Näiden osalta voidaan todeta, että ARA on vapauttanut rajoitukset kaikkien näiden osalta 17.8.2023, joten näiden osalta voidaan myydä julkisena myyntinä.

Asuntoa tarjotaan ennen julkista myyntiä asukkaalle. Pitkään tiloissa asuneella asukkaalla (>3v) on etuosto-oikeus. Myös tässä tapauksessa hinta määräytyy arvomäärityksen mukaan. 

Työryhmäkäsittelyn aikana asuntolistaukseen ei tullut muutoksia. Ainoa lisäys on, että purkuun menevistä kohteista asukkaita ei häädetä, vaan nykyiset asukkaat saavat jäädä ja uusia vuokralaisia ei oteta. Poikkeuksena tapaukset, joissa kaupunki tarvitsee tontin itse muuhun tarkoitukseen, jolloin vuokrasopimus voidaan irtisanoa.

Myyntilistalla olevien asuntojen tasearvo on yhteensä 1,66 milj euroa. Nettotuotto ollut 39 tuhatta euroa vuonna 2022, nettotuotto vaihtelee paljon, vuokratulot pieniä ja yksittäinen kunnossapitotyö voi viedä useamman vuoden tuotot. Asuntokaupoilla arvioidaan myyntivoitoiksi 0 – 80 000 euroa.

Sote-kiinteistöt

Kouvolan kaupunki tilapalvelut omistaa sosiaali- ja terveyskiinteistöjä (mukaan lukien palokiinteistöt) 33 kpl (65 821 m2), jotka esityksen mukaan ensisijaisesti myydään yksityisille ja loppujen osalta keskitys Kouvolan Yritystiloille. Tavoitteena on saada isoin massa (euroissa ja neliöissä) siirtymään yksityiseen omistukseen ja mahdollisimman vähän siirrettyä Kouvolan Yritystiloille.

Yksityisille pyritään myymään muun muassa jäljellä jäävät isoimmat ja arvokkaimmat sote-rakennukset, joilla kysyntää yksityisillä markkinoilla. Sote-rakennuksien osalta alustavia keskusteluja käyty useamman yksityisen toimijan kanssa. Sote-rakennuksista on myyty jo aiemmin Kymsote Kiinteistöille (nykyinen Kymen Tuki) Kuusankosken terveysasema ja Lauttaranta osoitteesta Kymenlaaksonkatu 3 Kuusankoski, sekä sotilassairaala osoitteesta Marjoniementie 6.

Ara-rajoitteet rajoittaa osan kohteiden myyntiä. Ara-rajoitetun kohteen voi myydä ainoastaan ARA-kelpoiselle, yleishyödylliselle toimijalle. Mikäli kohde myydään muulle toimijalle, sekä saadut ARA avustukset menevät maksuun, että saadut ARA-lainat pitää maksaa välittömästi. Rajoitteita on Jaalan palvelukeskuksessa, Kukkomäentien rivitalossa, Mäntylän rivitalossa, palvelukeskus Valkealakodissa, asumispalv.yksikkö Pihlajistossa ja asumispalv.yksikkö Kumpulassa.

Kaupungin tahtotila on keskittää kaikki konsernin omistukseen jäävät, ulkopuolisten toimijoiden käyttämät, yritys- ja toimitilat Kouvolan Yritystiloille. Keskustelut myyntipaketista Kouvolan Yritystilat Oy:lle on käynnistetty, mutta yksityiskohtaiset keskustelut pidetään, mikäli kaupunginhallitus päättää kohteet laittaa myyntiin. Tilapalveluille jäisi vain kaupungin omien palveluiden käytössä olevat tilat, kuten koulut, päiväkodit, liikunta- ja kulttuuritilat, toimistotilat ja varasto- ja varikkotilat.

Sote -kiinteistössä toimivalle yritykselle tarjotaan ostomahdollisuutta ennen julkista myyntiä, pitkään tiloissa (>3v) toimineilla yrityksillä on etuosto-oikeus, myös tässä tapauksessa hinta määräytyy arvomäärityksen mukaan. 

Jäljellä jäävät yritys- ja sotetilat keskitettäisiin Kouvolan Yritystiloille. Alustavan arvion mukaan Yritystiloille siirtyisi kolmannes sote-kiinteistöistä, isoimpina terveysasema Keltakangas (7792m2 / 1,4 milj e) ja palvelukeskus Kotiharju (3800m2 / 2,4milj e). Ilman näitä kahta, muun Yritystiloille siirtyvän osuus olisi vain 1,9 milj euroa, vaikkakin siirtyviä neliöitä olisi 13 773m2. Kouvolan Yritystiloille myymiseen liittyy olennaisena osana rahoituksen järjestäminen. 

Sote-rakennuksiin liittyy lisäksi yhtiöittämisvelvollisuus. Velvollisuudesta kuntaliitto lausuu seuraavaa: ”Eu-valtiontukisäännöt, kuntalaki ja hyvinvointialueesta annettu laki edellyttävät markkinoilla tapahtuvan toiminnan yhtiöittämistä. Toimitilojen vuokraaminen on lähtökohtaisesti markkinoilla tapahtuvaa toimintaa, joka on yhtiöittämisvelvollisuuden piirissä sote- ja pelastustoimen järjestämisvastuun siirryttyä pois kuntien vastuulta. Vuokrattaessa tilaa sote- tai pelastustoimen palveluja tuottavalle yksityiselle taholle yhtiöittämisvelvollisuus tulee kuitenkin lähtökohtaisesti sovellettavaksi vasta sitten, kun olosuhteissa tapahtuu järjestämisvastuun siirtymisen jälkeen muutoksia (vuokrasopimuksia muutetaan tai solmitaan uusia vuokrasopimuksia). Kuntien ja ns. vapaaehtoisten sote-kuntayhtymien välisiin vuokrasopimuksiin ei välttämättä sisällytetty kaikkia kiinteistöön liittyviä kustannuksia ja vastuita. Kunnat ja vapaaehtoiset sote-kuntayhtymät ovat sopijaosapuolina toimineet yhteisen omistajaohjeuksen piirissä, eikä sopimuksissa ole riittävästi suojattu osapuolten etuja tai oikeuksia. Muun muassa vuokrasopimuksissa on yleisesti suhteellisen lyhyet irtisanomisajat. Kunnilla on välitön tarve muuttaa näitä sopimuksia. Tarve muuttaa sopimuksia on välitön, jolloin myös yhtiöittämistarve on välitön”. Yhtiöittämisvelvollisuus on Kouvolan kaupungin osalta ajankohtainen.

Työryhmäkäsittelyn aikana sote-listaukseen ei tullut muutoksia. Ainoa lisäys on, että keskustellaan vielä uudelleen hva:n ja Kymen tuen kanssa, olisiko heillä ostohalukkuutta.

Myyntilistalla olevien sote-tilojen tasearvo on yhteensä 19,4 milj euroa. Nettotappio on ollut 165 tuhatta euroa vuonna 2022. Soterakennuksien myyntivoitto/-tappio arvioidaan olevan +-500 000 euroa. Sote-kiinteistöjen myyntilistaus 28082023 on liitteenä.

Lisäksi aiempaa kevään myyntiesitystä täydennetään myyntitavan määrittelyn osalta. Asuntojen julkinen myynti tapahtuu avoimena, jossa asetetaan lähtöhinta ja asiakkaat antavat tarjouksia. Tarjotut hinnat ovat julkisesti nähtävillä. Myyntitapa ei koske sote-rakennuksia, joiden osalta käydään suoraneuvotteluita.

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä liitteiden mukaiset myyntilistat ja
  2. velvoittaa tilapalvelut laittamaan myyntilistoissa esitetyt kohteet myyntiin esityslistassa esitetyllä tavalla.

Talouden ja henkilöstön kuukausikatsaus 1–6/2023

Kouvolan kaupungin kertynyt alijäämä on -0,5 milj. euroa vuoden 2023 alun tilanteessa. Vuosi 2023 on hyvinvointialueuudistuksen ensimmäinen vuosi, jolloin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimen kustannukset eivät ole enää kuntien vastuulla. Uudistus muutti kuntien meno- ja tulorakennetta merkittävästi, kun toimintakuluista sekä verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi yli puolet hyvinvointialueille. Toiminnassa tapahtunut muutos on huomioitava vertailussa edelliseen vuoteen.

Vuoden 2023 ylijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,6 milj. euroa talousarviota paremmin. Toimintakulujen osalta kustannuspaineita muodostuu valtakunnallisten palkkaratkaisujen, yleisen kustannustason sekä sääolosuhteiden vuoksi. Toimielimet velvoitetaan tekemään korvaavia toimenpiteitä talousarvioylitysten kattamiseksi.

Toimintatuotot ja -kulut

Toimintatuottoja on kesäkuun loppuun mennessä kertynyt 22,7 milj. euroa (51,6 %). Toimintakulujen toteutuma on -117,4 milj. euroa (50,0 %). Henkilöstökulujen toteutuma kesäkuun lopussa oli -67,3 milj. euroa. Palvelujen ostot olivat -27,6 milj. euroa (54,7 %).

Toimintakatteeksi muodostui -94,4 milj. euroa (50,0 %), muutos edelliseen vuoteen oli -63,8 %. Vertailussa edelliseen vuoteen on huomioitava, että sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimen toiminnat ovat siirtyneet hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. Kaupungin toiminnassa tapahtuneet muutokset huomioiden toimintakatteen muutos on 3,6 %.

Verotulot ja valtionosuudet

Verotulojen ja valtionosuuksien kertymä kesäkuun lopussa oli 127,6 milj. euroa. Kunnallisveroja on kertynyt 101,7 milj. euroa eli 74,0 milj. euroa (-42,1 %) edellisvuotta vähemmän. Yhteisöverojen kertymä kesäkuun lopussa oli 15,6 milj. euroa eli noin 28,2 % edellisvuotta alhaisempi. Kiinteistöverokertymä on 2,0 milj. euroa. Yhteensä verotulojen kertymä oli 119,2 milj. euroa, -40,6 % edellisvuotta vähemmän. Heinäkuun tilanteessa verotulojen kertymä on 141,5 milj. euroa, muutos edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan on -39,3 %. Vertailussa edelliseen vuoteen on huomioitava hyvinvointialueille siirtynyt osuus rahoituksesta. Alkuvuodesta verotuloja kertyy suhteellisesti enemmän, kun verotulotilitykset sisältävät vuoden 2022 eli aiemman järjestelmän perusteella saatuja verotuloja. Kokonaisuutena verotulojen arvioidaan toteutuvan 3,5 milj. euroa talousarviota suurempina.

Valtionosuuksia on kesäkuun loppuun mennessä saatu 8,4 milj. euroa.

Investoinnit ja rahoitus

Investointimenoja on kesäkuun loppuun mennessä toteutunut 9,4 milj. euroa ja investointituloja noin 0,4 milj. euroa. Pitkäaikaista rahalaitoslainaa on lyhennetty 16,0 milj. euroa. Uutta pitkäaikaista lainaa on nostettu kesäkuun loppuun mennessä 35,0 milj. euroa.

Henkilöstö

Kouvolan kaupungin palveluksessa oli kesäkuun 2023 lopussa yhteensä 2853 viranhaltijaa/työntekijää, joista vakinaisia oli 2206. Määräaikaista henkilöstöä oli 469 ja palkkatuella työllistettyjä 178. Henkilöstömäärä on vähentynyt edellisvuodesta 83:lla eli 2,8 prosentilla. Muutoksen taustalla on erityisesti hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyminen. Kouvolan kaupungilta siirtyi Kymenlaakson hyvinvointialueen palvelukseen 1.1.2023 alkaen liikkeenluovutuksella yhteensä 67 työntekijää, joista 56 oli vakinaisia ja 11 määräaikaisia. Henkilöstömäärä henkilötyövuosina on yhteensä 2 677,37.

Henkilöstömenojen toteuma on 72,6 milj. euroa (53,1 %). Henkilöstö-menot ovat vähentyneet viime vuodesta 0,4 prosentilla. Yksityisten alojen sopimusmalli on johtanut henkilöstökulujen kasvuun myös kunta-alalla.

Sairauspoissaoloja on ollut keskimäärin 10,3 kalenteripäivää henkilötyövuotta kohden, mikä on 1,4 kalenteripäivää edellisvuotta vähemmän. Korona on näkynyt vielä alkuvuoden sairauspoissaoloissa ja niitä koskeva tunnusluku ovat edelleen tavanomaista korkeammalla tasolla. Sairauspoissaolojen vähentämiseen panostetaan loppuvuoden aikana.

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää merkitä tiedoksi talouden ja henkilöstön kuukausikatsauksen 1-6/2023 ja kaupunginhallituksen alaisen toiminnan kuukausikatsauksen 1-6/2023.

Sivun alkuun