Kaupunginvaltuustossa 24.5.2021 käsiteltäviä asioita

puheenjohtajan nuija

Kouvolan kaupunginvaltuusto käsittelee kokouksessaan 24.5.2021 mm. seuraavia asioita: Kouvolan kaupungin tilinpäätös vuodelta 2020, henkilöstökertomus vuodelta 2020 sekä lupajaoston valitseminen.

Kouvolan kaupungin tilinpäätös vuodelta 2020

Kouvolan kaupungin tilinpäätös tilikaudelta 2020 on 31,1 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Positiiviseen tulokseen vaikuttivat ennen kaikkea valtiolta saadut koronatuet, mutta myös kaupungin omilla säästötoimilla oli merkitystä. Kertyneet alijäämät saatiin katettua ja taseeseen jäi ylijäämää 18 miljoonaa euroa.

Kouvolan kaupungin tilinpäätös vuodelta 2020 on ollut kaupunginhallituksen käsittelyssä 29.3.2021 ja tarkastuslautakunnan käsittelyssä 12.5.2021.

Lue aiheesta laadittu tiedote: Tilinpäätös 2020: Poikkeuksellisen vuoden jälkeen kohti tasapainoista taloutta.

Tutustu asiakohtaan: Kouvolan kaupungin tilinpäätös vuodelta 2020 esityslistalla (Dynasty).

Lisätietoja:
kaupunginjohtaja Marita Toikka, puh. 020 615 3100, marita.toikka@kouvola.fi
talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas@kouvola.fi

Kaupunginhallituksen ehdotus:
Kaupunginvaltuusto päättää, että investointeihin liittyvää poistoeroa tuloutetaan 102 430,92 euroa ja siirretään tilikauden ylijäämä 31 149 449,04 euroa taseen oman pääoman edellisten tilikausien yli-/alijäämään.

Tarkastuslautakunnan ehdotus:
Saatetaan tilintarkastuskertomus kaupunginvaltuustolle tiedoksi.
Vuoden 2020 tilinpäätös hyväksytään ja kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten sekä asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtaville viranhaltijoille (tilivelvollinen) myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.–31.12.2020.

Henkilöstökertomus vuodelta 2020

Vuoden 2020 lopussa Kouvolan kaupungin palveluksessa oli yhteensä 3 138 henkilöä, joista vakinaisia oli 2 560. Henkilöstön määrä väheni edellisvuodesta 24:llä.

Esimiehiä oli vuoden 2020 lopussa yhteensä 183 (v. 2019: 196), eli 5,8 % koko henkilöstöstä. Esimiesten määrä väheni vuoden 2019 alusta alkaen 32:lla.

Kaupungin henkilöstöstä oli naisia 78 prosenttia ja miehiä 22 prosenttia. Henkilöstön keski-ikä oli 48,3 vuotta.

Tarkemmin henkilöstömäärää kuvaa henkilötyövuosi, jolla tarkoitetaan koko vuoden kokoaikatyössä ollutta henkilöä. Osan vuotta työskentelevän tai osa-aikaisen työpanos on laskettu tehdyn työajan suhteessa.

Henkilötyövuosia kertyi vuonna 2020 yhteensä noin 2770, mikä on 248 (-8%) vähemmän kuin edellisvuonna. Lomautusten vähentävä vaikutus oli 99 henkilötyövuotta. Vuoden 2019 yt-neuvotteluissa asetettu tavoite henkilöstön määrän vähenemisestä 120 henkilötyövuodella vuoden 2020 loppuun mennessä toteutui.

Eläkkeelle siirtyi vuoden 2020 aikana yhteensä 100 työntekijää. Eläköitymisen myötä vapautuneista viroista ja tehtävistä jätettiin täyttämättä 36. Muusta syystä vapautuneista 104 virasta ja tehtävästä jätettiin täyttämättä 30.

Henkilöstömenot olivat vuonna 2020 yhteensä noin 143,0 milj. euroa, kun ne olivat vuotta aiemmin 150,7 milj. euroa. Henkilöstömenot vähenivät edellisvuodesta noin 7,8 milj. eurolla (-5,2 %). Henkilöstökulut olivat vuonna 2020 noin 25 prosenttia kaikista kaupungin toimintakuluista.

Vuonna 2020 yhteensä 2 166 henkilöä lomautettiin 37 234 kalenteripäiväksi. Henkilöstön lomautuksista kertyi välittömiä henkilöstömenojen säästöjä noin 4,36 milj. euroa.

Henkilöstö oli sairauden takia poissa työstä vuonna 2020 keskimäärin 17 kalenteripäivää/henkilötyövuosi. Sairauspoissaoloja oli yhteensä 47 219 kalenteripäivää (v. 2019: 50 956 kalenteripäivää).

Vuoden 2020 aikana uudistettiin henkilöstön etätyöohjeet. Vuoden lopussa etätyösopimuksia oli yhteensä 742, kun niitä oli vuotta aiemmin 194. Kevään poikkeusolojen aikana etätyötä teki enimmillään noin 1 240 työntekijää, mikä oli lähes 40 prosenttia kaupungin henkilöstöstä.

Henkilöstön hyvinvointia ja osaamista on tuettu webinaarein ja verkkokoulutuksin.

Työhyvinvointikyselyn tulokset kertovat, että kaupungin työyhteisöjen vahvuuksia ovat työkaverit ja hyväksi koettu osaaminen. Eniten haasteita työhyvinvoinnille aiheuttavat kiireen kokemukset. Kuluneen vuoden lomautukset ja koronavirusepidemia näkyivät työhyvinvointikyselyn tuloksissa: tulokset verrattuna edellisvuoteen olivat joko hieman heikentyneet tai samalla tasolla.

Lisätietoja:
henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, puh. 020 615 4001, paivi.karhu@kouvola.fi ja
henkilöstösuunnittelupäällikkö Annamaija Saarela, puh. 020 615 7231, annamaija.saarela@kouvola.fi.

Tutsustu Henkilöstökertomukseen vuodelta 2020 (pdf, Dynasty) sekä henkilöstökertomus-asiakohtaan esityslistalla (Dynasty).

Kaupunginhallituksen ehdotus:
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä tiedoksi henkilöstökertomuksen vuodelta 2020.

Lupajaoston valitseminen

Hallintosäännön 1.6.2021 mukaan lupajaostossa on 7 jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Jaoston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valtuusto valitsee teknisen lautakunnan jäsenistä. Muut jaoston jäsenet valtuusto valitsee valtuutetuista ja varavaltuutetuista.

Toimielimen jäsenet valitaan valtuuston toimikaudeksi, jollei valtuusto ole päättänyt lyhyemmästä toimikaudesta tai kuntalaissa toisin säädetä. Nykyisen valtuuston toimikausi päättyy 31.7.2021.

Tasa-arvolain 4 a §:n mukaan kunnallisessa toimielimessä, lukuun ottamatta kunnanvaltuustoa, tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 %, jollei erityisistä syistä muuta johdu.

Lisätietoja:
hallintojohtaja Katja Tommiska, puh. 02061 58651, katja.tommiska@kouvola.fi.

Kaupunginhallituksen ehdotus:
Kaupunginvaltuusto päättää valita lupajaostoon 1.6.2021 alkaen jäljellä olevaksi toimikaudeksi

  • lupajaoston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä näille hen- kilökohtaiset varajäsenet teknisen lautakunnan jäsenistä ja
  • muut jaoston 5 jäsentä ja näille henkilökohtaiset varajäsenet valtuutetuista ja varavaltuutetuista.

Kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 25.5.2021 lukien.

Päätös pannaan täytäntöön pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Kaupunginvaltuuston esityslistat ja pöytäkirjat sekä livelähetys

Voit seurata kokousta suorana lähetyksenä verkossa.

Tutustu esityslistoihin ja pöytäkirjoihin liitteineen. Tarkastettu kokouspöytäkirja on nähtävillä kokousta seuraavan viikon keskiviikkona kaupunginkansliassa. Vuosien 2018-2019 pöytäkirjat löytyvät vanhasta Dynasty-versiosta.

Lue lisää Kouvolan kaupunginvaltuustosta

Lisätietoja:
Hallintojohtaja
Katja Tommiska
puh. 020 615 8651

Sivun alkuun