Kaupunkipyörät Kouvolassa

Iloisen oranssit kaupunkipyörät ilmestyivät Kouvolan ja Kotkan katukuvaan Meripäivien alla 27.7.2018 ja Kouvolan ja Kotkan kaupunkien osittain rahoittama kokeilu päättyi lokakuun loppuun. Molemmissa kaupungeissa oli yhteensä 35 kaupunkipyörää.

Kaakau Oy:n operoima kokeilu oli antoisa, sillä lyhyestä kaudesta huolimatta käyttäjiä oli lähes 1400. Etenkin elo- ja syyskuun pyöräilijämäärät antoivat positiivista signaalia kokeilun onnistumisesta.

Rohkeaa pilotointia paikallisesti kehitetyn konseptin voimin

Kouvolassa ja Kotkassa kaupunkpyöräoperaattorina toimii KaaKau Oy. Kyseessö on nuori kymenlaaksolainen yritys, joka yhteistyössä kaupunkien ja paikallisten toimijoiden kanssa on kehittänyt Kymenlaaksoon sopivan palvelumallin.

KaaKaulle kaupunkipyörät toimittaa tanskalainen Donkey Republic, jonka järjestelmä on käytössä jo useissa kymmenissä kaupungeissa ympäri Eurooppaa. Yritys tähtää pysyvään kaupunkipyöräjärjestelmään sekä Kouvolassa että Kotkassa.

Näin se toimii!

Pyörien vuokraus toimii älypuhelimeen ladattavan sovelluksen avulla. Sovelluksen kautta voit paikallistaa vapaan pyörän sekä avata ja sulkea pyörän lukon. Vuokrausaika on puolesta tunnista vuorokauteen. Lue lisää pyörien käytöstä.

Käyttäjäkokemuksia

Onnistuneen kauden päätteeksi kerättiin käyttäjiltä kaupunkipyöriin liittyviä muistoja ja kokemuksia. Tutustu kyselyn yhteenvetoon (LIITE).

Pyörät pyörivät talvellakin

Vaikka kaupunkien pilotti päättyi lokakuun lopussa, jatkaa KaaKau toimintaansa ja siirtyy marraskuun aikana talvikauden järjestelmään. Talvikaudella Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK on pyörien pääyhteistyökumppani, tarjoten järjestelmän Kouvolaan ja Kotkaan. Kaupunkipyöriä voivat edelleen käyttää kaikki, mutta pyörien määrä vähenee ja pysäkit sijoitetaan XAMK:in tarpeiden mukaan. Talvikaudella myös hinnoittelu on edullisempaa; puoli tuntia voi polkea alle eurolla ja päivävuokrakin on vain 6 €.

Selvityksistä vankka tausta kokeilulle

Kouvolassa kaupunkipyöräkokeilun suunnittelu alkoi syksyllä 2017, jolloin mm. järjestettiin kouvolalaisille ja täällä opiskeleville sekä työssäkäyville suunnattu kysely. Kyselyllä kartoittiin vastaajien kokemuksia ja näkemyksiä kaupunkipyöristä ja -pyöräilystä, tarvetta kaupunkipyörille ja selvitettiin, millainen järjestelmä täällä olisi vastaajien mielestä toimivin.

Tämän lisäksi tehtiin selvitys eri kaupunkipyöräjärjestelmistä ja suunnitelmaehdotus kaupunkipyöräkokeilusta. Tutustu Kouvolan kaupunkipyöräselvitykseen ja tiivistelmään.

Selvityksen laati palvelumuotoilija ja pyöräaktiivi Antti Lääperi. Työn on tilannut Kouvolan kaupungin Viisaan Liikkumisen hanketta pyörittävä työryhmä VILKAS, jonka tehtävänä on lisätä joukko- ja kevyenliikenteen houkuttelevuutta ja kannustaa niiden käyttöön.

Kouvolan ja Kotkan kaupunkien yhteinen Kaupunkipyöräkokeiluhanke sai rahoitusta Liikenneviraston Liikkumisen Ohjauksen valtionavustuksesta. Hankkeessa olivat mukana lisäksi Cursor Oy sekä Pyöräliitto. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun asemattomia kaupunkipyöriä päästään testaamaan Suomessa hankintamenettelyn kautta. Hankinnassa sovellettiin Liikenneviraston uusia ohjeita asemattomista kaupunkipyöristä.

Sivun alkuun