Kouvolan kaupungilla valittiin nyt 15. kerran vuoden esihenkilö, työntekijä ja työyhteisö. Kaupungin yhteistyöryhmä päätti valinnoista 19.12.2024. Vuoden 2024 esihenkilöksi valittiin opetuspalvelupäällikkö Johanna Lindstedt, työntekijäksi nuorisotyöntekijä Pekka Kalenius ja työyhteisöksi rakennusvalvonta.
Kouvolan kaupungin henkilöstövisio on ”Rakkaudesta lajiin – me teemme Kouvolaa”! Palkinnon saajia koskevat esitykset kertoivat hyvästä esihenkilötyöstä, ansiokkaasta työskentelystä sekä kaupungilla tehdyn työn merkityksellisyydestä kuntalaisten hyvinvoinnille.
Vuoden esihenkilö: opetuspalvelupäällikkö Johanna Lindstedt
Opetuspalvelupäällikkö Johanna Lindstedt johtaa sivistyksen toimialalla perusopetus ja nuorisopalvelut -palveluyksikköä. Johanna on vienyt perusopetuksen palveluverkon kehittämistä eteenpäin ja johtanut muutosta kuuntelemalla aidosti työyhteisöä. Häntä kuvataan empaattiseksi ja helposti lähestyttäväksi esihenkilöksi. Johannalla on kyky kohdata ihmiset vaikeissakin tilanteissa. Hän nauttii arvostusta myös kollegoidensa keskuudessa. Johanna arvostaa työntekijöiden asiantuntemusta ja osaamista sekä huolehtii heidän jaksamisestaan. Johanna on näyttänyt rohkeasti uutta suuntaa perusopetukselle toimintaympäristön muuttuessa.
Vuoden työntekijä: nuorisotyöntekijä Pekka Kalenius
Nuorisotyöntekijä Pekka Kalenius työskentelee nuorisopalveluissa nuorisotila Lehdokissa. Hänellä on pitkä kokemus nuorisotyöstä ja hän tekee vahvaa kasvatustyötä, nuoret edellä. ”Kane” on aina ensisijaisesti ajatellut työssään nuoria ja heidän hyvinvointiaan. Hän on hyvällä asenteella ja joustavasti muokannut työtehtäviään nuorisopalvelujen tarpeiden mukaisesti. Työtehtäviin on lisätty myös keskustan alueen erityisnuorisotyön tehtäviä. ”Kanen” ansiosta Lehtomäen nuorisotila on yksi liikunnallisen nuorisotyön pioneereja.
Vuoden työyhteisö: rakennusvalvonta
Tekniikka ja ympäristö -toimialan rakennusvalvonnassa työskentelee yhteensä 12 työntekijää. Rakennusvalvonta on kehittänyt aktiivisesti toimintaansa viime vuosina. Palveluprosesseja on muokattu asiakaslähtöisesti ja lupaprosessit ovat valtakunnallisessa vertailussa erittäin nopeita ja sujuvia. Henkilöstö työskentelee asiakasrajapinnassa palvellen monenlaisia asiakkaita yksityishenkilöistä kansainvälisiin suuriin yrityksiin. Positiivisen asiakaspalautteen määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Lupapalveluissa työskentely on ajoittain hyvin kiireistä, mutta työyhteisön työhyvinvointikyselyn tulokset ovat olleet hyvällä tasolla. Rakennusvalvonnan toiminnan kulmakivinä on asiantunteva, avulias ja motivoitunut henkilökunta sekä jatkuva kehittämisen ilmapiiri.