Kouvolassa annettiin ohjausta ja neuvontaa Oiva-raportin esilläpidosta – puutteita löytyi

Kouvolan elintarvikevalvonta kiersi valvonnan piirissä olevia elintarvikehuoneistoja kesällä 2024 antamassa ohjausta ja neuvontaa Oiva-raportin esilläpidosta. Kouvolan alueen elintarvikehuoneistoissa Oiva-raportti oli yleisesti hyvin esillä, mutta useiden kohteiden internetsivuilta ja myyntisovelluksista se puuttui.

Kouvolan kaupungin elintarvikevalvonta toteutti elintarvikevalvontatuloksesta kertovan Oiva-raportin esilläpito -projektin kesällä 2024. Projekti oli yksi Kouvolan elintarvikevalvonnan toteuttamasta elintarviketoimijoiden ohjaus- ja neuvontakäyntien kokonaisuudesta. Ohjaus- ja neuvontakäynnit sisältyvät toimijoilta perittävään valvonnan perusmaksuun. Tavoitteena oli selvittää, miten Oiva-raportti on asetettu esille elintarvikehuoneistossa, internetsivuilla, somekanavissa ja myyntisovelluksissa.

Projekti toteutettiin touko-kesäkuussa, jolloin käytiin 35 elintarvikehuoneistossa ennalta ilmoittamatta. Projektissa mukana olleet kohteet oli valittu satunnaisesti painottuen aiemmin havaittuihin puutteisiin Oiva-raportin esilläpidossa. Kohteet olivat toiminnoiltaan erilaisia, mukana oli tarjoilukeittiötoimintaa, ravintolatoimintaa, grilli- ja pikaruokatoimintaa, elintarvikkeiden vähittäismyyntiä sekä suur- ja laitoskeittiötoimintaa. Käynnin aikana havainnoitiin Oiva-raportin esilläpitopaikka, selvitettiin käytössä olevat myyntikanavat sekä internetsivut. Toimijoita neuvottiin, kuinka Oiva-raportin tulee olla esillä huoneistossa sekä internetsivuilla ja ohjeistettiin lisäämään Oiva-raportti kaikille kohteen käytössä oleville myyntikanaville. Käyntien yhteydessä toimijoille jätettiin tietoa Oiva-raportin esilläpitovelvoitteista. Ohjaus- ja neuvontaprojekti jatkuu vuodelle 2025, koska Oiva-raporttien linkittämisessä internetsivuille ja myyntikanaville havaittiin paljon puutteita.

Oiva-raportti näkyi pääosin huoneistoissa – esilläpidossa kuitenkin vaihtelua

Elintarvikehuoneistoissa Oiva-raportti oli esillä yli 90 %:ssa käydyistä kohteista, mutta esilläpitopaikassa oli vaihtelua. Tyypillisimmin Oiva-raportti löytyi tuulikaapista eteisestä tai tarjoilutiskiltä. Mikäli tarkastuksella huomattiin Oiva-raportin esilläpidossa puutteita, korjattiin ne tarkastuksen yhteydessä. Yleisimpiä puutteita olivat liian kaukainen lukuetäisyys tai vanhentunut Oiva-raportti. Kahdessa kohteessa tarkastushetkellä Oiva-raportti laitettiin esille sen puututtua, mutta terveystarkastajan mennessä tekemään valvontasuunnitelman mukaista tarkastusta, Oiva-raportti oli otettu pois tai vaihdettu aiempaan (parempaan) Oiva-raporttiin.

Oiva-raportin esilläpito internetsivuilla – linkitys puuttui yli puolelta

Projektissa mukana olleista toimijoista 28:lla oli omat internetsivut. Näiden toimijoiden internetsivuilta löytyi linkki Oiva-raporttiin vain alle puolelta (12 toimijaa). Näistä kaikilla Oiva-raportti oli etusivulla helposti havaittavissa ja se oli uusin. Kahdella toimijalla tosin oli Oiva-raporttiin linkki, mutta sen kautta avautui joko vanha Oiva-raportti tai toimijan toisella paikkakunnalla sijaitsevan ravintolan Oiva-raportti. Toimijoita, joilta Oiva-raportin linkitys puuttui internetsivuilta, ohjeistettiin laittamaan lakisääteinen velvoite kuntoon. Nettisivut tarkastettiin uudelleen joulukuussa ja tuolloin vain 4/16 toimijasta oli korjannut asian.

Oiva-raportin esilläpidossa myyntikanavilla ja -sovelluksissa suuria puutteita

Projektissa mukana olleista elintarvikehuoneistoista 54 %:lla (19 toimijaa) oli käytössään erilaisia elintarvikkeiden myyntikanavia. Oiva-raportti oli huonosti löydettävissä toimijoiden omilta myyntikanavilta tai sovelluksista.

  • Toimijoiden omia verkkokauppoja oli käytössä kahdeksalla toimijalla. Näistä vain yhdellä toimijalla oli Oiva-raportti esillä.
  • Toisen yrityksen hallinnoimia ja tarjoamia verkkokauppoja ja mobiilisovelluksia (ns. myyntialustoja) oli käytössä 19 toimijalla. Kahdella myyntialustalla linkki Oiva-raportteihin löytyi internetsivuston alapalkista. Yhdellä myyntialustalla ei linkitystä ollut. Kyseisten myyntialustojen mobiilisovelluksista ei linkkejä Oiva-raportteihin löytynyt.
  • Toimijoiden omia elintarvikkeiden myynti -mobiilisovelluksia oli käytössä viidellä toimijalla. Näitä mobiilisovelluksia käytetään elintarvikehuoneistossa valmistettujen tuotteiden myyntiin tai lisäinformaation antamiseen kuluttajille. Käytössä olleissa yrityskohtaisissa mobiilisovelluksissa ei yhdessäkään ollut linkkiä Oiva-raporttiin.
  • Virtuaalikeittiö oli käytössä kahdella projektissa mukana olleista kohteista. Oiva-raportti ei ollut löydettävissä niiden tilaussivustolta. Virtuaalikeittiöillä ei ole yleensä Oiva-raporttia saatavilla tai se on vaikeasti löydettävissä, sillä ne eivät ole rekisteröityneet virtuaalikeittiön nimellä elintarvikevalvontaviranomaiselle, eikä niiden nimi siten esiinny Oiva-raportilla.

Toimijoita, joilta puuttui Oiva-raportin linkitys myyntikanavilta tai -sovelluksista, ohjeistettiin laittamaan asia kuntoon tai olemaan yhteydessä myyntialustan haltijaan asian kuntoon saattamiseksi.

Oiva-raportin esilläpidon vaatimukset

  • Viimeisin Oiva-raportti tulee olla asiakkaiden nähtävillä sekä huoneistossa että internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla.
  • Oiva-raportti tulee olla esillä niin, että kuluttaja voi nähdä ja lukea sen ennen ostopäätöstään.
  • Internetsivuilla Oiva-raportti tai linkki siihen tulee olla helposti havaittavissa avaussivulla.
  • Myyntikanavina käytettävillä somekanavilla ja mobiilisovelluksissa Oiva-raportin on myös oltava helposti havaittavasti.
  • Kuluttaja havaitsee internetsivuilta linkin Oiva-raporttiin helposti esim. Oiva-tekstilogosta tai vanhasta Oiva-sinettilogosta (kuva 1). Mikäli yrityksen markkinointiin hyödynnetään Oiva-hymiötä tai Oiva-sinettilogoa, ei niiden käyttäminen saa johtaa kuluttajaa harhaan.
  • Puhelinmyynnissä riittää, että Oiva-raportin tiedot kerrotaan kuluttajalle suullisesti niitä pyydettäessä.

Mikä on Oiva-raportti?

  • Oiva-raportin (kuva 3) avulla kuluttaja saa tietoa elintarvikealan toimijoiden valvontatuloksista. Oiva-raportin ulkoasu muuttui marraskuussa 2024. Oiva-raportit muuttuvat uusiksi sitä mukaa, kun tarkastuksia tehdään.
  • Oiva-raportissa käytetään neljää hymiötä arvioimaan tarkastuksen tuloksia.
  • Oiva-raportin kokonaisarvosana muodostuu aina huonoimman saadun arvosanan perusteella.
  • Pitämällä Oiva-raportti asianmukaisesti esillä vältetään asiakkaan harhaan johtamista.
  • Terveystarkastajat tarkastavat Oiva-raportin esilläpitoa tekemillään Oiva-tarkastuksilla.

Kuvat (Ruokavirasto):

Kuva 1: Uusi Oiva-tekstilogo ja oikealla vanha Oiva-sinettilogo

Kuva 2: Oiva-raportin uusi ulkoasu ja oikealla vanha Oiva-raportin ulkoasu

Lisätietoja:

Saija Lassila, Vastaava terveystarkastaja, puh. 020 615 5519, saija.lassila(at)kouvola.fi

Sivun alkuun