Kymenlaakson hyvinvointialueen tiedote:
Kymenlaakson hyvinvointialue on avannut kymenlaaksolaisten käyttöön uudet digitaaliset terveyden ja hyvinvoinnin palvelut. ”Oma Kymenlaakso -palvelu kokoaa digitaaliset palvelut yhdelle alustalle, uudistaa terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa asiointia ja parantaa perustasoisten palvelujen saatavuutta”, kertoo hyvinvointialueen terveyden ja sairaanhoidon palvelujen tulosaluejohtaja Kari Kristeri.
Kymenlaakson hyvinvointialueella nyt käyttöön otettu digitaalisten palvelujen kokonaisuus on laaja. Kymenlaaksolaiset saavat Oma Kymenlaakso -palvelussa vaivattomasti ja nopeasti yhteyden hyvinvointialueen ammattilaiseen ja arvion tarvittavasta hoidosta. Palvelussa on seitsemän chat-kanavaa erilaisiin palvelutarpeisiin, mahdollisuus etävastaanottoon, hoitoon liittyviä lomakkeita ja kyselyjä sekä ohjattuja että vapaasti käytettäviä hoitopolkuja. Palvelussa voi asioida myös läheisen puolesta.
Oma Kymenlaakso -palvelua voi käyttää sekä mobiilisovelluksella että verkkoselaimella. Sovellus on ladattavissa sovelluskaupoissa ja verkossa palvelua voi käyttää osoitteessa omakymenlaakso.fi tai siirtyä palveluun hyvinvointialueen verkkosivujen kautta.
Kristerin mukaan digitaaliselle asioinnille on sekä tarvetta että kysyntää, ja sen mahdollistaminen on tänä päivänä välttämätöntä.
– Haluamme tarjota Oma Kymenlaaksossa ensiluokkaiset ja laajat digitaaliset palvelut, joista hyötyvät mahdollisimman monet palvelujen käyttäjät. Näemme tärkeäksi tuoda palvelut käytettäväksi verkkopalvelun ohella myös mobiilisovelluksella, joka on tänä päivänä jo valtaosalla ensisijainen digitaalisten palvelujen käytön ja asioinnin väline. Oma Kymenlaakso tarjoaa nyt uudenlaisen tavan ottaa yhteyttä sosiaali- ja terveysaseman palveluihin, mutta edelleen on tietysti mahdollista soittaa ja asioida paikan päällä, tulosaluejohtaja Kari Kristeri sanoo.
Oma Kymenlaakso -palvelun kehittäminen jatkuu
Kymenlaakson hyvinvointialueella palveluja kehitetään kestävällä tavalla. Toimivilla digitaalisilla palveluilla niiden järjestämiseen saadaan joustoja ja saatavuuteen varmuutta. Tavoitteena on, että digitaalinen Oma Kymenlaakso -palvelu, terveysasemien ja erikoissairaanhoidon vastaanotot sekä asukkaiden luokse jalkautuvat palvelut muodostavat yhdessä toimivan ja kattavan palveluverkon.
Ammattilaisille digitaaliset palvelut tuovat työhön joustavuutta ja tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia hoitotyöhön, kun potilaat voivat entistä tiiviimmin osallistua omaan hoitoonsa esimerkiksi hoitopolkujen avulla.
– Digitaalisten palvelujen koko potentiaalin lunastaminen sekä ammattilaisten että asiakkaiden näkökulmasta vaatii paljon työtä ja pitkäjänteistä kehittämistä. Tätä tulemme tekemään itse ja kansallisessa yhteistyössä muiden hyvinvointialueiden kanssa, lupaa Kristeri.
Siirtymäaika jatkuu keväälle
Oma Kymenlaakso -palvelun rakennustyöt jatkuvat vielä käyttöönoton jälkeenkin. Alkuvuoden aikana muun muassa hiotaan teknisiä ratkaisuja ja rakennetaan järjestelmien välisiä integraatioita. Käyttäjille tämä tulee myöhemmin keväällä näkymään palvelujen laajentumisena, kun esimerkiksi laboratoriokokeiden tulokset tulevat Oma Kymenlaakso -palveluun nähtäväksi.
Kristerin mukaan alkuvuosi eletään vielä siirtymäaikaa, uusia potilaskirjeitä ja -ohjeita vielä päivitetään ja vanhat palvelut, kuten asiointipalvelu Hyvis, lakkaavat ja siirtyvät osaksi Oma Kymenlaaksoa.
– Toivomme kymenlaaksolaisilta siirtymäaikana kärsivällisyyttä ja kannustamme ottamaan Oma Kymenlaakso -palvelun käyttöön, sieltä digitaaliset palvelut keskitetysti löytyvät, Kristeri ohjeistaa.
Lisätietoja:
Hallintoylilääkäri Kari Kristeri
Kymenlaakson hyvinvointialue
Puh. 040 4899 399, kari.kristeri@kymenhva.fi