Vuoden 2025 alussa vastuu TE-palvelujen eli julkisten työvoimapalvelujen järjestämisestä siirtyy valtiolta kunnille. Kouvola muodostaa uudistuksessa oman sekä työnhakijoita että työnantajia ja yrittäjiä palvelevan työllisyysalueensa.
Kuntalaisia esimerkiksi työnhakuun liittyvissä asioissa palveleva taho siis vaihtuu. Kouvolassa työllisyysasioissa voi 1.1.2025 alkaen kääntyä Kouvolan työllisyys- ja yrityspalvelujen puoleen. Valtion TE-toimistot, kuten Kaakkois-Suomen TE-toimisto, lopettavat toimintansa.
Käytännön asiointiin ei suuria muutoksia
Uudistus ei vaadi TE-palvelujen asiakkailta erityisiä toimenpiteitä. Asiakkuus siirtyy valtion TE-palveluilta Kouvolan työllisyys- ja yrityspalvelujen piiriin automaattisesti.
Sähköinen asiointi, jossa voi mm. ilmoittautua työnhakijaksi ja lähettää yhteydenottopyynnön työllisyyspalveluihin, löytyy jatkossakin Työmarkkinatorilta. Palvelussa on käyttökatko henkilöasiakkaiden Asiointi-osiossa ja työnantajien Oma asioinnissa ma 30.12.2024 klo 8 – to 2.1.2025 klo 8.
Kouvolassa myös palvelujen fyysinen toimipiste säilyy osoitteessa Salpausselänkatu 26. Alkuvuonna 2.–10.1.2025 toimipiste ja puhelinpalvelu palvelevat suppeammin aukioloajoin eli arkisin klo 9–12. Normaalit aukioloajat alkavat 13.1.2025.
Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet muuttuvat. Uudet vuoden alussa voimaan astuvat yhteystiedot ja tarkemmat aukioloajat ilmoitetaan mm. työllisyys- ja yrityspalvelujen verkkosivuilla.
Kunnissa pyritään mahdollisimman sujuvaan siirtymään. Uudistuksen ollessa laaja käyttökatkoksia ja häiriöitä järjestelmissä tai viivästyksiä asiakaspalvelussa saattaa alussa kuitenkin esiintyä. Näistä tiedotetaan mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi verkkosivuilla. Asiakassiirrosta mahdollisesti johtuvat myöhästymiset asioiden hoidossa otetaan huomioon niiden käsittelyssä.
Tavoitteena elinvoiman vahvistuminen ja työllistymisen nopeutuminen
Kouvolan työllisyys- ja yrityspalvelut auttavat kaikkia kuntalaisia erilaisissa työelämän tilanteissa, kuten työnhaussa, osaamisen kehittämisen tarpeissa tai uutta uraa miettiessä. Työnantajia ja yrittäjiä palvellaan esimerkiksi rekrytointitarpeissa tai yritysten muutostilanteissa.
Uudistuksen myötä pyritään tarjoamaan asiakkaille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja. Kouvolassa siirrytään palvelemaan asiakkaita toimialapohjaisiin tiimeihin, joissa henkilö- ja yritysasiakkaat ovat saman tiimin hoidettavana. Tällä pyritään siihen, että asiantuntijoiden on helpompi tunnistaa oman toimialansa vaatimukset ja tilanteet Kouvolassa. Näin voidaan tarjota tarkempaa ja vaikuttavampaa palvelua sekä työnhakijoille että työnantajille.
Myös kotoutumislain uudistus tulee voimaan samaan aikaan. Sen yhtenä tavoitteena on vahvistaa maahan muuttaneiden työllisyyttä ja työllistymistä tukevia valmiuksia.