Usein kysytyt kysymykset
Kenen kannattaa hankkia Waltti-kortti?
Waltti-kortti kannattaa hankkia, jos matkustat bussilla useammin kuin satunnaisesti. Arvolipulla matkustaminen on edullisempaa kuin kuljettajalta ostettavalla kertalipulla. Esimerkiksi aikuisen kertalippu käteisellä maksettuna maksaa 3,50 euroa, kun Waltti-kortille ladatulla arvolla saman matkan tekee 2,80 eurolla.
Huomaa, että voit ostaa kausituotteita myös mobiililippuina. Waltti Mobiili -sovelluksesta saat lisäksi kertaliput käteislippua edullisemmalla hinnalla. Lisätietoja mobiililipuista löydät täältä.
Ostanko arvo- vai kausilipun ja mikä niiden ero on?
Kausilipulla voit matkustaa 30 päivän ajan rajattomasti. Arvolippu taas on matkakortille ladattua rahaa, joka kuluu sitä mukaa kun käytät korttia.
Arvolippu on hyvä, jos matkustat sen verran harvoin, että kausilipun hankkiminen ei ole järkevää. Esimerkiksi kerran tai kaksi viikossa matkustaessasi arvolippu on hyvä valinta. Tässä kannattaa laskea kannattavuus omien kulkemisten mukaan tai kysyä apua asiakaspalvelupisteessä matkakorttia ostaessa. Esimerkiksi aikuisella kausilippu tulee arvolippua halvemmaksi, jos kuukaudessa matkustaa yli 15 matkaa.
Voit ladata samalle kortille sekä kausilipun että arvolipun. Tällöin voit maksaa itsesi kausilipulla ja tarvittaessa käyttää arvolippua esimerkiksi kanssasi matkustavan henkilön matkan maksamiseen tai tilanteessa, jossa kausilippu on epähuomiossa päässyt umpeutumaan.
Mitä eroa on henkilö- ja haltijakohtaisella kortilla?
Henkilökohtaista matkakorttia voi käyttää vain kortin omistaja. Kortin tietoihin tallennetaan kortin omistajan henkilötiedot. Kortille voidaan ladata kaikkia lipputuotteita. Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Löytäjä ei voi tällöin matkustaa kortilla. Kortilla olevat kaudet ja arvo ja voidaan siirtää uudelle kortille.
Haltijakohtaista matkakorttia voi käyttää kuka vain, jolla kortti on hallussaan. Kortille tallennetaan ainoastaan kortin ikäryhmä (lapsi tai aikuinen). Aikuinen ei voi käyttää lapsen haltijakohtaista korttia. Kortille voidaan ladata vain arvoa. Haltijakohtaista korttia ei voida sulkea, eikä arvoa siirtää toiselle kortille. Haltijakohtaisen kortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä, joten ethän lataa kortille enempää rahaa kuin kantaisit mukanasi.
Mistä voin ostaa ja ladata Waltti-kortin?
Voit ostaa Waltti-kortin Bussimatkatoimistosta tai nettipalvelusta. Voit ladata Waltti-kortin Bussimatkatoimistossa, nettipalvelussa tai käteisellä busseissa. Lisätietoja matkakortin osto- ja latauspaikoista löydät täältä.
Mitä tuotteita voin ladata kortille?
Voit ladata kausituotteita tai arvoa. 30 vuorokautta voimassaolevia kausituotteita ovat aikuisen, nuoren, lapsen, opiskelijan ja 2. asteen opiskelijan kausiliput. Lisäksi kausituotteita ovat vuoden voimassa olevat veteraanin ja seniorin kausituotteet, jotka ovat maksuttomia. Kortille voidaan myös ladata arvoa, joka toimii kuin käteinen, mutta kertamaksu on halvempi kuin kertalipulla matkustaessa. Lisätietoja erilaisista lipputyypeistä löydät täältä.
Matkakorttipohja maksaa 6,5 euroa. Lisäksi lisälataamisesta peritään latausmaksu, jonka suuruus riippuu latauspaikasta.
Miten voin ladata Waltti-kortin netissä?
Waltti-kortti ladataan netissä osoitteessa kauppa.waltti.fi. Ohjeita Waltti-kortin netissä lataamiseen löydät täältä. Netissä tehdyistä Waltti-kortin latauksista ei veloiteta palvelumaksua.
Miksi netissä ladattu lipputuote ei näy kortilla heti tai ei aktivoidu?
Netissä tehty lataus ei suoraan siirry matkakortille, vaan lataus täytyy aktivoida kortille. Tämä tapahtuu, kun korttia käytetään seuraavan kerran oman liikennöintialueen bussin tai asiakaspalvelupisteen lukijassa. Pääsääntöisesti lataus on aktivoitavissa bussien rahastuslaitteilla kahden tunnin kuluttua ja kahden viikon ajan nettikauppaostosta. Asiakaspalvelupisteessä aktivointi onnistuu kahden kuukauden ajan ostohetkestä.
Waltin nettikaupassa tehdyt ostot toimitetaan taustajärjestelmiin, joista ajoneuvolaitteet noutavat ne sovituin väliajoin. Waltti-järjestelmä ja ajoneuvolaitteet eivät ole suorassa tietoliikenneyhteydessä, minkä vuoksi nettilatauksissa on aikaviive.
Huomioithan, että lataukset eivät näy kortin tiedoissa Waltti kortinlukija –sovelluksessa tai Waltti-kaupassa ennen kuin lataus on aktivoitu autossa.
Tarkista seuraavat asiat, jos kortti ei aktivoidu autossa:
- Onko tilausvahvistus tullut sähköpostiisi?
- Onko latauksen ja kortin käytön välillä kulunut riittävästi aikaa? Minimiaika on 2 tuntia, mutta mahdollisuuksien mukaan kortti on varmuuden vuoksi hyvä ladata jo edellisinä päivinä ennen kauden tai arvon loppumista.
- Oletko ladannut varmasti oikean kortin? Tämän voit tarkistaa tilausvahvistuksen ja korttinumeron perusteella.
- Yritätkö aktivoida korttia oikean liikennöintialueen bussissa? Esimerkiksi Kouvolan kortille tehty nettilataus ei aktivoidu Lappeenrannan busseissa ja toisin päin. Käytä kortti tällöin matkustusalueen asiakaspalvelu- tai myyntipisteessä, joissa nettiostot aktivoituvat kortille riippumatta kortin viranomaisalueesta.
- Jos kaikki yllä oleva on kunnossa ja kortti ei silti toistuvasti aktivoidu autossa, korttipohjassa voi olla jotain vikaa. Käytä kortti tällöin asiakaspalvelupisteessä, jossa se voidaan tarpeen mukaan vaihtaa uuteen.
Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?
Voit ostaa Waltti-kortin joko henkilö- tai haltijakohtaiseksi. Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia voi puolestaan käyttää kuka tahansa, jolla kortti on. Haltijakohtainen kortti voi siis olla esimerkiksi perheen kesken yhteisessä käytössä. Kausituotteet ovat aina henkilökohtaisia.
Haltijakohtaisella ja henkilökohtaisella kortilla, jonne on ladattu arvoa, voi maksaa samalla kerralla useamman matkustajan matkan. Matkustajien tulee kuulua samaan tai nuorempaan ikäryhmään kortille syötetyn ikäryhmän kanssa. Aikuinen ei voi matkustaa lapsen arvokortilla. Lapsi voi matkustaa aikuisen arvokortilla, mutta matkasta peritään aikuisen arvokorttimatkan hinta. Mainitse kuljettajalle maksavasi useamman henkilön matkan ja lue matkakortti ajoneuvon lukulaitteella niin monta kertaa kuin maksettavia matkustajia on.
Missä voin käyttää Waltti-korttia?
Kouvolassa Waltti-kortti käy maksuvälineenä Elimäen Liikenteen, Linjaliikenne Martti Laurilan, Kymen Charterlinen ja Matkatoimisto Matka-Majurin paikallisliikennevuoroilla.
Lisäksi Waltti-kortti kelpaa useimmilla ELY-keskuksen hankkimilla vuoroilla Kausalan, Lappeenrannan ja Kotkan/Haminan suuntaan.
Kouvolan Waltti-kortille ladattua arvoa voit käyttää myös muissa Waltti-kaupungeissa. Kausituotteet ovat kaupunkikohtaisia. Voit maksaa matkasi Kouvolan Waltti-kortilla myös Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kotkassa ja Haminassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Rovaniemellä, Salossa ja Vaasassa. Matka veloitetaan matkustuskaupungin taksan mukaisesti. Varauduthan kertomaan kuljettajalle, minne olet matkustamassa, sillä kuljettaja joutuu tekemään muiden kaupunkien kortteja käyttäessä vyöhykevalinnat ajoneuvolaitteelta manuaalisesti.
Myydäänkö bussissa kertalippuja?
Kyllä. Voit ostaa kertalipun linja-auton kuljettajalta käteisellä. Kertalippu on voimassa kaksi tuntia.
Kertalipun voi ostaa myös mobiilisovelluksesta.
Voinko maksaa bussissa pankkikortilla?
Kouvolan paikallisliikenteen busseissa ei voi maksaa pankkikortilla.
Älypuhelimen omistajat voivat ostaa kertalipun käteisen lisäksi myös mobiilisovelluksesta. Lue lisää mobiililipusta täältä. Waltti Mobiili -sovelluksessa liput maksetaan pankki- tai luottokortilla. PayiQ-mobiilisovelluksessa lipun voi maksaa näiden lisäksi esimerkiksi puhelinlaskulla tai MobilePaylla.
Waltti-kortin lataamiseksi taas vaihtoehto on nettilataus osoitteessa kauppa.waltti.fi. Tällöin matkakortin lataamisen voi maksaa mm. verkkopankissa, pankki- tai luottokortilla tai MobilePaylla. Ladattu tuote on käytettävissä bussissa 2 tunnin kuluttua latauksesta.
Miten toimin kadonneen Waltti-kortin tai muun omaisuuden kanssa?
Ilmoita kortin katoamisesta asiakaspalvelupisteelle (Bussimatkatoimisto). Tällöin henkilökohtainen matkakortti voidaan sulkea. Henkilökohtaisella kortilla oleva arvo/kausi voidaan siirtää uudelle kortille.
Jos unohdat omaisuuttasi bussiin, kannattaa olla ensiksi yhteydessä liikennöitsijään, jonka autolla olet matkustanut.
Jos itse löydät joltakulta hukkuneen Waltti-kortin, toimita kortti bussin kuljettajalle tai suoraan Bussimatkatoimistoon.
Bussimatkatoimiston ja liikennöitsijöiden yhteystiedot löydät täältä.
Lisäksi löytötavaroita voi tiedustella Suomen Löytötavarapalvelusta; yhteystiedot saat loytotavara.net -sivustolta.
Voinko kuljettaa bussissa lemmikkieläimiä?
Bussissa voi kuljettaa lemmikkieläimiä, mutta se on kuljettajan harkinnassa. Kuljettajan on perusteltava syy, jos lemmikkieläintä kieltäydytään kuljettamasta. Sylissä matkustavista lemmikeistä ei peritä maksua. Isommista lemmikeistä, kuten isoista koirista, peritään kertamatkan hinta (3,50 €) jonka voi maksaa myös arvokortilla.
Näkövammaisten opaskoirat ja liikuntarajoitteisten avustajakoirat pääsevät aina kyytiin ja kulkevat maksutta opastustehtävissä.
Voinko kuljettaa bussissa matkatavaroita?
Matkatavaroita voi kuljettaa bussissa, eikä niistä peritä maksua. Kuljettaja voi oman harkinnan mukaan kieltäytyä ottamasta autoon kookasta tavarakollia, jos siitä on haittaa muille matkustajille etenkin ruuhka-aikana. Ethän varaa matkatavaroilla ylimääräistä paikkaa auton täyttyessä, vaan säilytä kantamukset sylissäsi tai lattialla jaloissasi.
Polkupyörän kuljettamisesta linja-autossa peritään kertamatkan hinta (3,50 €).
Mistä löydän bussien ja pysäkkien aikataulut?
Ajantasaiset aikataulut löytyvät kätevimmin reittioppaasta kouvola.digitransit.fi. Lisäksi voit käyttää aikataulusivua, jossa bussien aikataulut on on ilmoitettu linjoittain. Kolmas vaihtoehto on aikataulukirja, josta on olemassa ajan tasalla oleva pdf-versio (löydät sen aikataulusivulta) sekä painettu versio. Painettua versiota käyttäessäsi huomioithan, että painettu aikataulu ei ole aina kaikilta osin ajan tasalla.
Pysäkkikohtaiset aikataulut on mahdollista hakea reittioppaasta kouvola.digitransit.fi. Valitse haluamasi pysäkki kartalta, klikkaa pysäkin nimeä ja valitse välilehti ”Aikataulu”. Huomioithan, että reittiopas näyttää aikataulut päiväkohtaisesti, joten valitse kellon kohdalta valikosta haluamasi päivä.
Voivatko koulupäivävuoroilla matkustaa muutkin kuin koululaiset?
Voivat matkustaa! Koulupäivälinjat ovat avointa joukkoliikennettä, joten niiden kyytiin voi nousta kuka tahansa. Koulupäivälinjojen reitit ja aikataulut on suunniteltu palvelemaan pääosin koululaisia, mutta sopivan vuoron kyytiin pääsevät totta kai myös muut.
Miksi bussit eivät noudata reittioppaan pysäkille ilmoittamaa aikaa?
Reittioppaan ilmoittamat pysäkkien ohitusajat eivät ole toistaiseksi reaaliaikaisia, vaan aikataulun mukaisia oletettuun ajoaikaan perustuvia arvioita. Ajoaikaan vaikuttavat muun muassa muu liikenne, sääolosuhteet ja matkustajamäärät, joista riippuen bussi voi ohittaa pysäkin ilmoitettua aikaa myöhemmin tai aikaisemmin. Saavuthan siis pysäkille ajoissa!
Poikkeus tästä ovat aikatauluvihkoon kellonajalla merkityt vuorojen lähtöpysäkit ja niiden välipysäkit. Näiltä tasauspysäkeiltä auto ei lähde jatkamaan ennen aikatauluun merkittyä kellonaikaa.
Jos reittiopas näyttää toistuvasti todellisesta pysäkin ohitusajasta poikkeavan ajan, ilmoitathan tästä joukkoliikenne(at)kouvola.fi. Reittioppaan ajoaikoja voidaan tarpeen mukaan korjata.
Miten pysäytän bussin?
Matkustajan tulee pysäyttää bussi näyttämällä kuljettajalle kädellään pysähtymismerkkiä, sillä samoja pysäkkejä käyttävät useat linjat. Nosta kätesi riittävän selkeästi ja riittävän pitkäksi ajaksi, jotta kuljettaja huomaa aikeesi nousta kyytiin. Pimeän aikaan muista huolehtia heijastimilla, että näyt pysäkillä! Esimerkiksi bussikorttikotelon taustalla olevaa heijastinta on kätevä käyttää ja kännykän näytön valo näkyy kauas.
Bussin sisällä pysäyttäminen hoituu painamalla pysähtymisnappia. Nappeja on autosta riippuen seinässä, katossa tai tolpissa. Jos käy niin ikävästi, että nappi ei toimi, kokeile toista nappia tai hihkaise kuljettajalle, että haluat jäädä pois. Kuljettajalle on myös hyvä ilmoittaa toimimattomista napeista, jotta ne osataan huoltaa.
Päivitetty 22.4.2024