Taas on tullut aika täräyttää ilmoille Kouvolan kaupungin viestinnän ja markkinoinnin ajankohtaiskatsaus, jonka olemme koonneet Viestintä ja VisitKouvolan sekä Kouvola Innovation Oy:n kollegoiden kanssa. Oheiset nostot näkyvät eri kohderyhmille – jokin toimenpide on kohdistettu asukkaille, jokin ensisijaisesti Kouvolan ulkopuolelle. Tästä syystä pidämme tärkeänä kokonaiskuvan avaamista, sillä kukaan meistä ei kuulu kaikkien toimenpiteiden kohderyhmiin.
Turvallisuuspolitiikan isot nimet Kouvolaan
Kouvolan Turvallisuuskonferenssi tulee jälleen! Korkean profiilin tapahtuman myötä Kouvolan kaupunki tarjoaa alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle. Turvallisuuskonferenssi tarkastelee Suomen roolia Natossa ja Naton roolia Suomessa.
Samana päivänä maanantaina 18.9. järjestetään myös yleisölle avoin Viranomaiset Manskilla -tapahtuma. Presidenttiehdokkaiden 2024 tentti -keskustelutilaisuudessa Kohoa Synergiakeskuksessa kuullaan ehdokkaiden näkemyksiä turvallisuudesta. Turvallisuuskonferenssi ja ehdokastentti striimataan – liity langoille Kouvolan kaupungin YouTube-kanavalla tai Yle Areenassa!
Valtakunnallista tunnetuksi tekemistä ja osaajien houkuttelua
Kouvolan tunnettuuden vahvistaminen yrityspäättäjien keskuudessa on tärkeää uusien investointien houkuttelemisessa paikkakunnalle. Meidät tulee tuntea, jotta tänne sijoittumista voi harkita. Kouvola on ollut kesän aikana esillä Radio Novan Aamun kanssa toteutetussa videosarjassa kahdesti ja yksi lähtö on vielä edessä syyskuun puolivälissä. Valtakunnallisesti tavoittavassa kampanjakokonaisuudessa on tutustuttu Kouvolaan logistiikan ja elintarvikesektorin kautta. Vierailut Suomen ensimmäiseen kuivasatamaan ja Kouvolan Lakritsille ovat keränneet 26 tuhatta katselukertaa Radio Novan Aamun Facebook-kanavalla. Syyskuussa puhutaan kiertotaloudesta ja tutustutaan riistämättömään kenkätehtaaseen Hukkasiinilla Voikkaalla. Jo julkaistut Radio Novan Aamun videot löydät myös Kinnon Youtube-kanavalta.
Työvoiman saatavuus on noussut haasteeksi monelle kouvolalaisellekin työnantajalle. Osaajien houkuttelun tueksi kerromme Kouvolasta työnteon paikkakuntana kiinnostavalla tavalla. Viikolla 37 Helsingin Sanomien HS.fi Visio -osuuden sisältöyhteistyöjutussa Kouvolassa työskentelemisestä kerrotaan KooKoon pelaajien näkökulmasta. Liigan avausviikolla juttua nostetaan myös Kinnon kanaviin.
Yhteiskunnallinen Muutostöissä-kampanja käynnistyi
Kouvolan kaupunki on mukana valtakunnallisessa Muutostöissä-kampanjassa, jonka myötä halutaan avata silmiä kulttuurisesti moninaisen työelämän mahdollisuuksille. Pääviestinä on, että jokainen voi omassa työarjessaan edistää kulttuurista moninaisuutta.
Muutostöissä-kampanja tarjoaa mahdollisuuden myös työyhteisön sisäisen keskustelun aktivointiin. Miten kulttuurinen moninaisuus näkyy organisaatiomme arjessa? Mitä tekoja Kouvolan kaupunki tekee aiheen eteen?
Muutostöissä-kampanjassa mukana olevat somevaikuttajat edustavat laajasti erilaisia näkökulmia: työnhakijan ja -tekijän sekä työnantajan. Heidän esiin nostamiaan teemoja ovat mm. kulttuurien lukutaito modernina työelämätaitona, erilaiset kulttuuriset todellisuudet suomalaisessa työelämässä sekä arki maahanmuuttajataustaisena työnhakijana, -antajana sekä yrittäjänä.
Kampanjan kanavina toimivat Instagram, TikTok, Facebook ja Youtube. Kaikki sisällöt julkaistaan paitsi vaikuttajien ja kumppanien tileillä, myös kootusti Instagram-tilillä @muutostoissa. Kouvolan kaupunki jakaa vaikuttajien sisältöjä omiin kanaviinsa. Tärkeän asian puolesta kampanjoivat useat kaupungit, oppilaitokset ja järjestöt.
Näköisesi paikka – uusien asukkaiden houkuttelua
Äskettäin julkaistiin monikanavainen (Facebook, Instagram, video, artikkeli) juttusarja, jossa kouvolalaiset suosittelivat Kouvolaa asumisen paikkana. Kiva juttusarja upposi kuin mökkikirves halkoon – pelkästään videot keräsivät lähes 30 000 katselukertaa. Asumisen markkinoinnissa keskiössä ovat aidot kouvolalaiset, jotka kertovat elämästään aktiivisten kaupungissa. Täältä pääset lukemaan tekstimuodossa olevia mukavia tarinoita: Tarinoita Kouvolasta – Kouvolan kaupunki
Käyrälammelle lähiluontoon
Käyrälammen ulkoilureitillä on runsaasti eri-ikäisiä liikkujia ja se on näkynyt paljon kävijöiden omissa somekanavissa. Ulkoilureitillä kävi myös Matkalla Missä Milloinkin, joka kirjoitti käynnistään blogin ja julkaisi kuvia Instagramissa. Blogikirjoitus sai lukijoilta innostuneen vastaanoton. Moni päätti lähteä tutustumaan Käyrälampeen ja reippailemaan ulkoilureitillä vaikkapa ohikulkumatkalla. Jyräänjoen kalastuselämyksistä on luvassa somesisältöä syksymmällä!
Kouvolan monet luontokohteet tarjoavat hetkiä rauhoittumiseen ja elämyksiin. Nuotiopaikkakäyttäytymisen ABC kerrataan videolla, joka on kuvattu Käyrälammen ulkoilureitillä lähellä Paaskoskea. Nuotiolla/At The Campfire Site – YouTube Idea videoon syntyi, kun ulkomaalaiset opiskelijat ihmettelivät, miten makkara paistetaan ja kuinka nuotiopaikalla toimitaan.
Monipuolista tapahtumatalojen markkinointia
Syksyllä Kouvolan tapahtumataloissa on paljon tapahtumia konserteista stand upiin ja musiikkiteatteriin. Kävijämarkkinointia tapahtumista teemme talojen somekanavilla useampaan kertaan viikossa.
B2B-markkinointia teemme syksyllä monissa eri kanavissa. Omissa uutiskirjeissämme muistutamme kokousten, henkilöstö- ja asiakastilaisuuksien järjestämisestä, pikkujouluista ja kerromme miten järjestää onnistunut tilaisuus. Ticketmasterin uutiskirje syksyn tapahtumista ja Venuun uutiskirje tapahtumatalojen tiloista lähtee alkusyksystä niiden rekistereissä oleville asiakkaille. Venuun bloginostossa elokuun lopussa markkinoidaan upeaa Kuusaasalia. Eventon Avecmedian digijulkaisussa on syyskuun puoliväliin saakka banneri, jossa kehotamme järjestämään kokouksen Kouvolassa. Puhelinmarkkinointikampanja, jossa lähestymme Kouvolan alueen yrityksiä toteutetaan syksyn aikana.
Tapahtumatalot sekä VisitKouvolan Kokous- ja tapahtumapalvelu ovat mukana Kokouspisteen messuilla syksyllä. Järjestämme ainakin yhden asiakastilaisuuden, kun Kuusankoskitalon Mattilan remontti on valmis ja uudet kalusteet tulleet.
Kouvola avaa kansainvälisiä matkailun myyntikanavia
VisitKouvolan syksy alkoi kansainvälisillä myyntitapahtumilla ja matkanjärjestäjävierailulla. VisitKouvola osallistui Visit Finlandin järjestämään Eastern Finland Sales event-tapahtumaan 31.8. Joensuussa. Lisäksi VisitKouvola oli mukana Summer Fun-workshopissa 4.9. Helsingissä. Toistakymmentä matkanjärjestäjää Euroopasta tutustuu alueemme matkailupalveluihin ja -kohteisiin 3 päivän vierailun aikana syyskuun alussa.
Pitkäjänteisen matkanjärjestäjäyhteistyön tavoitteena on luoda kontakteja potentiaalisiin matkanjärjestäjiin, jotka ottaisivat Kouvolan matkailupalveluita tuotantoonsa myytäviksi. Kouvolassa matkailu painottuu vahvasti kotimaisiin asiakkaisiin, ja Venäjän matkailijamarkkinan korvaamiseksi on haettava uusia avauksia.
Lisäksi kansainvälinen matkailumarkkinointi Kymenlaakson ja GoSaimaan alueen kesken jatkuu Saksan suuntaan. Kouvola on jatkossa mukana Outdooractive-alustalla: Südostfinnland Reiseführer & Reisetipps | Outdooractive.
Viestintää kouvolalaisille
Kaupunkiviestinnän tavoitteena on selkeä, ajantasainen, osallistava ja Kouvolan tunnettuutta edistävä viestintä. Toteutamme syksyn aikana asukasviestinnän kyselyn. Kyselytutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa siitä, miten kouvolalaiset kokevat kaupungin asukasviestinnän, ja millaisia toiveita asukkailla on viestinnästä.
Viestintä ja VisitKouvola-yksikkö ylläpitää kaupungin tärkeintä tiedotuskanavaa: kouvola.fi-sivustoa. Sivustolle sekä kaupungin henkilöstölle tarkoitettuun intranetiin päivitetään esimerkiksi kaikki kaupungin lähettämät tiedotteet. Syksyllä kaupunkiviestinnän ajankohtaisia aiheita ovat esimerkiksi työllisyyspalveluiden järjestämisen TE2024-uudistus, investointihankkeiden eteneminen ja vuoden 2024 talousarvio.
Seuraava kaupungin tiedotuslehti ilmestyy lokakuun puolivälin jälkeen. Tiedotuslehti jaetaan kaikkiin kouvolalaisiin kotitalouksiin sekä yritysosoitteisiin. Lehteä saa myös kirjastoista, tapahtumataloilta ja muista kaupungin palvelupisteistä. Lukuiloa!