Kaupunki yksinään ei voi Kouvolan menestykseen vaikuttaa, vaan yhteistyössä luomme ihmisille ja yrityksille onnistumisen edellytyksiä. Uusi alku Kouvolassa -kampanja ja Talenttimagneetti-hanke ovat hyviä esimerkkejä siitä, mitä käytännössä Kouvola-brändin kehittämisessä teemme.
Kuten yksikkömme vetäjä Kirsi aiemmin kirjoitti, vuosi 2021 on ollut tähän saakka muutoksien aikaa viestintä ja VisitKouvola -yksikössä. Uutta on esimerkiksi se, että viestinnän ja matkailun asiantuntijat tekevät aiempaa tiiviimpää yhteistyötä. Muutos on mahdollistanut meille myös yhteistyön tiivistämisen entisestään paikallisen yrityskentän kanssa.
Niin yrityksissä kuin kaupungissakin on kyse ihmisistä
Hieno esimerkki siitä, mitä yhteistyöllä voimme saada aikaan, on viimekesäinen Uusi alku Kouvolassa -kampanja. Siinä etsittiin muutosta tarvitsevaa ihmistä, joka saisi Kouvolasta työpaikan ja asunnon. Sen ansiosta Kouvolan Lakritsi sai uuden työntekijän, Kouvola uuden asukkaan ja ennen kaikkea Markus sai elämälleen uuden suunnan.
Kouvolan Lakritsin tavoite on tehdä ihmisiä onnelliseksi ja Kouvola taas tarjoaa onnelliselle elämälle hyvät puitteet. Eikä lakutehdas Kouvolasta nimessään mihinkään pääse, joten miksipä ei yhdessä edistettäisi molempien tavoitteita?
Se, että yhden ihmisen elämä käänsi suunnan ja meidän iloksemme kohti Kouvolaa, sai monet ihmiset liikkeelle. Ihmisten auttamisen halu ja innokkuus hyvän tekemiseen liikutti todella monia – niin konkreettisesti Markuksen asunnon remonttitöissä kuin vaikkapa tekstiviestipalstoilla ja katugallupissa.
Kehittyvä kaupunki tarvitsee kasvavia yrityksiä ja monia Markuksia
Pelkkä kampanjointi ei kuitenkaan riitä. Yritysyhteistyössä on kyse ennen kaikkea pitkäjänteisestä työstä sen eteen, että yrityksillä olisi täällä hyvät edellytykset toimia ja kasvaa. Yritykset eivät ole kasvottomia korporaatioita, kuten ei ole kaupunkiorganisaatiokaan. Ihmiset saavat asiat tapahtumaan ja sen osoitti myös tämä taannoinen kampanja.
Minulla oli ilo tavata Kouvolan Lakritsin väkeä ja kouvolalaistunut Markus kesällä. Kävin kysymässä, miltä alun jälkeen arjeksi muuttunut elämä nyt tuntuu.
Kouvola ei ollut Markukselle entuudestaan kovin tuttu paikka, mutta Kouvolan Lakritsista hän tiesi tärkeimmän: hyvän maun. Kouvolan Kuusankoskesta on nyt tullut hänelle koti, jossa kaikki on hyvin ja arki rullaa.
Markus pääsee kätevästi bussilla Kuusankoskelta lakutehtaalle töihin ja kuvailee uudessa arjessaan suurimman yllätyksen olleenkin, että töissä voi oikeasti olla mukavaa! Työn ohella arkea rytmittää liikunta, jota Markus harrastaakin aktiivisesti. ”Käyn salilla ja joogatunneilla. Talvella Kouvolan alueelta löytyy paljon latuja ja täällä on myös hyvät puitteet maastopyöräilylle”, Markus kertoo.
Jutellessamme elämänmuutoksesta ja Markuksen tulevista suunnitelmista, hän toteaa, että asioihin pystyy itse vaikuttamaan. Siitä olen aivan samaa mieltä. Meistä jokainen voi itse valita, miten suhtautuu asioihin. Markuksen valinta on ollut nähdä mahdollisuuksia ja tarttua niihin. Saman valinnan on tehnyt Kouvolan Lakritsi.
Kaupungin rooli mahdollistajana näkyy monessa
Kaupungin ja kaupunkilaisten etu on se, että yritykset saavat työvoimaa, ja yritysyhteistyölle on siten paikkansa. Markuksen lisäksi uuden alun mahdollisuuksia on tällä hetkellä Kouvolassa tarjolla monelle muullekin.
Esimerkiksi Talenttimagneetti-hanke on monia alueen toimijoita yhteen kokoava ja se tähtää siihen, että koko Kymenlaaksossa osaajapula-aloille saataisiin uusia tekijöitä. Vinkkaan samalla, että teknisen alan osaajille olisi nyt kysyntää!
Jos lakutehtaan esimerkki herätti sinussa ajatuksia, miten voisimme yhteistyössä tehdä asioita paremmin, ethän epäröi ottaa yhteyttä! Koko Viestintä ja VisitKouvola -tiimimme on kuulolla. Tällä yhteistyöllä osallistuimme myös Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun, jossa saimme kunniamaininnan.
Tällaisilla kokemuksilla on hienoa jatkaa kehittämistä Kouvolan parhaaksi!
Elina Porkka
Brändipäällikkö