Viime ja edellisen kesän aikana moni on tutustunut ensimmäistä kertaa kotimaan matkailukohteisiin ja lähiympäristönsä matkailutarjontaan. Koronan myötä kotimaan matkailuun on kannustettu. On myös tärkeää, että kohteet ja palvelut löytää helposti verkosta. Digitalisaation vaikutus matkailualaan on valtava ja myös alueen yrityksiä on kannustettu panostamaan voimakkaammin digitaaliseen saavutettavuuteen ja sähköisen markkinaosuuden kasvattamiseen.
Sisällöntuotannossa tuodaan esiin asiakasymmärrystä ja korostetaan rentoutta, turvallisuutta, väljyyttä ja puhtautta. Esimerkiksi luontokohteiden yleisen esittelyn sijasta nostetaan myös ostettavissa olevia matkailupalveluja ja yritystarinoita. Suosituimpien kohteiden osalta tuodaan esille esimerkiksi vähemmän ruuhkaisia reittejä. Tärkeää on digitaalisesti saavutettavat matkailutuotteet ja alueen tunnettuuden kasvattaminen viestinnän kehittämisellä.
Alueen ja sen yrittäjien palvelujen tunnettuutta halutaan parantaa uudenlaisilla viestinnän sisällöillä ja myös pitkäjänteisellä vaikuttajayhteistyöllä. Matkailumarkkinoinnissa ja kaupunkibrändin luomisessa hyödynnetään somevaikuttajia – ei ihme, koska se toimii usein tehokkaammin kuin perinteinen mainonta.
Kymenlaaksoyhteistyötä
Vuoden 2021 aikana toteutimme vaikuttajamarkkinointikampanjan Kotka-Haminan ja Kouvolan alueella ja teimme Kymenlaaksossa vaikuttajayhteistyötä. Vaikuttajat on valittu tarkasti ja kohdennetusti huomioiden mm. seuraajamäärät, seuraajien ja kohderyhmän yhteensopivuus ja tietysti sisällön laatu.
Kampanjalla pyrittiin tavoittamaan kohdeyleisöä, muuttamaan seutujen imagokuvaa, inspiroimaan matkailijoita, sekä esittelemään mahdollisuudet ja kohteet.
Saimme näkyvyyttä sekä matkakohteille että mukana oleville yrittäjille. Kampanjassa nostettiin erityisesti matkailun vahvuuksia, uniikkeja mahdollisuuksia, vastuullisuutta sekä ympärivuotisuutta. Tämän kampanjan tuloksena saimme myös hyvää kuvamateriaalia alueeltamme. Niistä makupaloja tekstin lomassa.
Vaikuttajien valinta
Kouvolassa panostamme kestävään matkailuun ja toivommekin vaikuttajilta siihen liittyviä teemoja ja näkökulmia näkyviin heidän postuksiinsa ja stooreihin.
Esimerkkinä lähilomailun ekologisuus ja vaivattomuus kaikkina vuodenaikoina, Kouvolan saavutettavuus, monimuotoinen luonto sekä paikallisuus ja ainutlaatuiset kohteet.
Vaikuttajat ottavat myös itse yhteyttä ja tarjoavat palvelujaan, jolloin käymme läpi tarkasti löytyykö meiltä yhteinen tahtotila Kouvolan markkinoimiselle ja sovimme etukäteen mitä yhteistyöhön kuuluu; julkaisuja ja stooreja instagramissa, blogikirjoitus, facepostaus jne.
Kouvolalainen Pinyaphat Häkkinen kirjoittaa kokemuksiaan Kouvolasta mm VisitKouvolan nettisivuille.Teemoina ovat olleet mm kaupunkialueen nähtävyydet, lähilomailu, Kouvola ulkomaalaisen silmin sekä saavutettavuus. Tämä on herättänyt kiinnostusta myös kv-matkailijoissa, Pinyaphatin TikTok tili on suosittu yli 1,3M seuraajallaan. Pinja kertoi yhteistyötarjouksessaan, että Kouvola on hänelle läheinen aihe. ”Haluan auttaa, että kaikki tietäisivät kuinka kiva kaupunki meillä on.”
KV markkinoinnissa panostamme Saksan markkinoille ja Kouvolassa tulee vierailemaan tulevana kesänä vaikuttajia Saksasta. Yhteistyön tavoitteena on markkinoida Kouvolaa sekä South-East-Finland-aluetta matkailukohteena saksankielisissä maissa.
Uusimpana saimme nauttia mielenkiintoisista stooreista sekä postauksista VisitKouvolan instagram tilillä, kun Ina Mikkola vieraili helmikuun lopulla Kouvolassa. Inaa kiinnostivat kaupungin erikoisuudet sekä kahvilat, ravintolat ja baarit – annossuositukset ja paikkojen vegaaninen tarjonta.
Aarteenetsintä kierrätysnäkökulmalla: kirpputorit, antiikkikaupat, second hand- ja vintage-putiikit,
kulttuuritarjonta ja majoitus.
Ina sanoo: ”Uskon, että lukijat saavat kokonaisvaltaisen kuvan reissusta ja tämä markkinoi kaupunkia monipuolisesti ja persoonallisesti.”
Ota nyt viimeistään seurantaan sometilimme instagramissa sekä facebookissa.
#visitkouvola #kouvola
Someterveisin
Päivi Oksanen VisitKouvolasta