Toissijainen koulupaikka
Oppilaalla on mahdollisuus hakea myös muuhun kuin hänelle osoitettuun lähikouluun. Koulunkäynnistä muussa kuin lähikoulussa päättää hakemuksesta kyseisen koulun rehtori. Jos oppilas otetaan muuhun kuin osoitettuun lähikouluun, ehtona on, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista (Perusopetuslaki 32 § 3 mom.).
Otettaessa oppilaita perusopetuslain 28 §:n 2 momentin tarkoittamaan toissijaiseen kouluun silloin, kun kysymyksessä ei ole painotettua opetussuunnitelmaa noudattava eikä vieraskielinen opetus, noudatetaan seuraavia periaatteita:
Alakoulun osalta:
1. Oppilaan asuinkunta on Kouvola.
2. Oppilasmäärät muodostuvat luokissa mahdollisimman samankokoisiksi eri kouluissa. Toissijaiseen kouluun siirtyminen ei saa kasvattaa 1-2 luokkien luokkakokoa kohtuuttomasti (yli 23 oppilasta). Luokkakoko voidaan kuitenkin määritellä pienemmäksi pedagogisen tarkoituksenmukaisuuden perusteella.
3. Pedagogisen tarkoituksenmukaisuuden perusteella luokkakoko on enintään 21. Arvioitaessa pedagogista tarkoituksenmukaisuutta huomioidaan oppilashuollolliset periaatteet, oppilaan erityisen ja tehostetun tuen tarpeet, eri kieli- ja kulttuuritaustaisten oppilaiden tarpeet, useammasta luokka-asteesta muodostuvan opetusryhmän haasteellisuus tai muu erityinen tarve rajoittaa opetusryhmän kokoa (esim. työturvallisuus, työtilan koko tai tarkoituksenmukaisuus).
4. Koulun ja kodin etäisyys määrittää kouluun pääsemistä silloin, kun hakijoita on enemmän kuin sinne voidaan ottaa. Ensisijaisesti kouluun otetaan sellaiset oppilaat, joiden koulumatka lyhenee ja koulumatkan turvallisuus lisääntyy. Tasavertaisissa tilanteissa ne oppilaat, joiden sisarukset käyvät ko. koulua otetaan ensisijaisesti kouluun.
Yläkoulun osalta:
1. Oppilaan asuinkunta on Kouvola.
2. Kouluun otettavien oppilaiden kokonaismäärä ei saa ylittää vuosittain ennalta sovittua oppilasmäärän ylärajaa. Toissijaiseen kouluun ottaminen ei saa aiheuttaa lisäkustannuksia, mm. uusia ryhmäjakoja tai lukujärjestysmuutoksia.
3. Lisäksi opetusryhmien kokoa rajoittaa pedagoginen tarkoituksenmukaisuus. Arvioitaessa pedagogista tarkoituksenmukaisuutta huomioidaan oppilashuollolliset periaatteet, oppilaan erityisen ja tehostetun tuen tarpeet, eri kieli ja kulttuuritaustaisten oppilaiden tarpeet tai muu erityinen tarve rajoittaa opetusryhmän kokoa (esim. työturvallisuus, työtilan koko tai tarkoituksenmukaisuus). Myöskään pedagogiset perusteet eivät saa kasvattaa kustannuksia kohtuuttomasti.
4. Koulun ja kodin etäisyys määrittää kouluun pääsemistä silloin, kun hakijoita on enemmän kuin sinne voidaan ottaa. Lähimpänä koulua asuvat otetaan ensisijaisesti kouluun.
Päivitetty 21.11.2024